30 Mart 2009 Pazartesi

MOTORLU TAŞITLAR VERGİSİ GENEL TEBLİĞİ (SERİ NO: 33)

18/2/2009 tarihli ve 5838 sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun1 Geçici 2 nci maddesiyle getirilen düzenlemelerin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar bu Tebliğin konusunu oluşturmaktadır.


devamı...

Maliye bakanlığı'ndan Tahsilat Genelgesi

Maliye Bakanlığı, 10 liraya kadar olan vergi ve 20 liraya kadar olan diğer amme alacaklarının tahsilinden vazgeçti.


Maliye Bakanı Kemal Unakıtan imzasıyla yayımlanan Tahsilat İç Genelgesi ile 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsili Hakkında Kanunu kapsamında ''tahsil imkansızlığı sebebiyle terkin edilen'' tutarlar yeniden düzenlendi.

Buna göre, her bir alacak türü ve dönemi itibariyle, alacak aslı, gecikme zammı, gecikme faizi, faiz ve varsa bağlı cezaları toplamı dahil olmak üzere, Vergi Usul Kanunu kapsamına giren vergi alacaklarında 10 lirayı aşmayan (10 lira dahil) alacakları silinecek.

Diğer amme alacaklarında tahsilinden vazgeçilen tutardaki limit de 20 lira olacak. Bu çerçevede, 20 liraya kadar olan (20 lira dahil) amme alacakları, ilgili tahsil dairelerince terkin edilecek.
yazının tamamı için
tıklayın...

28 Mart 2009 Cumartesi

Kamu'da Sosyal Tesislere Zam (SAYI: 2009-9)

Kamu kurum ve kuruluşlarına ait sosyal tesislerin ücretlerinde artış yapıldı.


Maliye Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkındaki 178 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 10 uncu maddesi ve 2009 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununun “Kamu idarelerince işletilen sosyal tesisler” başlığı altındaki 26 ncı maddesine göre, merkezi yönetim kapsamındaki kamu idareleri, döner sermayeli kuruluşlar, kamu iktisadi teşebbüsleri, kamu bankaları ile diğer kamu kurum ve kuruluşlarının tasarrufunda bulunan eğitim ve dinlenme tesisi, misafirhane, kreş, çocuk bakımevi, spor tesisi ve benzeri sosyal ve destek amaçlı tesislerden dinlenme amacıyla veya diğer amaçlarla yararlanacaklardan alınacak yemek, konaklama ve diğer hizmet bedellerinin tespitinde ve elde edilen gelirlerin kullanımında aşağıdaki esas ve usullere uyulması gerekli görülmüştür.
Tam metin İçin Tıklayınız..


Buna göre, kamu kurum ve kuruluşlarınca işletilen deniz, göl, akarsu kenarında veya kış sporlarına elverişli yerler ile termal alanlarda, konut veya bağımsız bölümünde tuvalet ve banyo, sıcak su, havalandırma tesisatı, konut veya bağımsız bölümünde telefon, salonlarda ve konut veya bağımsız bölümlerde müzik yayını, mutfak ve lokanta, konut veya bağımsız bölümün içinde mutfak mekanı, dinlenme ve oyun salonu, çay bahçesi, asansör, diskotek, çocuk bahçesi, spor alanları, revir, plaj, güneşlenme yerleri ve teçhizatı, otopark, yüzme havuzu, hamam ve sauna özelliklerinden 15 veya daha fazlasına sahip olan eğitim ve dinlenme tesislerinden yararlanacak kurum personelinden 2009 yılında alınacak en az kişi başına günlük 9.75 TL yemek ve 3.75 TL (1 Temmuz-15 Ağustos döneminde 5 TL) konaklama bedeli alınacak.

Sayıştay'dan üst kurullardaki harcırahlara ilişkin İçtihadı Birleştirme Kararı

26 Mart 2009 Perşembe

4/b'lilerin hizmet sözleşmesi değişecek

Maliye Bakanlığı, üniversite hastanelerinde 4/b statüsünde sözleşmeli personel olarak çalışanların hizmet sözleşmelerinde mutabakat metni çerçevesinde yapılacak değişikliklerle, "sebep göstermeksizin sözleşmeyi feshedebilme ve fazla çalışmanın ücretlendirilmemesiyle" ilgili mahkeme kararının gereğinin yapılacağını bildirdi.


Türk Sağlık-Sen, hizmet sözleşmelerinin kimi maddelerinin yürütmesinin durdurulması ve iptali talebiyle açılan davalardaki mahkeme kararlarının uygulanması için Maliye Bakanlığına başvurdu.

Yazıda, Danıştay 12. Dairesinin, üniversite hastanelerinde sözleşmeli personel statüsünde çalıştırılanların hizmet sözleşmelerindeki "Taraflar, bir ay önce ihbar etmek şartıyla, sebep göstermeksizin sözleşmeyi feshedebilir" ve "Ayrıca ilgili, kendisine verilen işleri bitirene kadar normal çalışma saatleri dışında da çalışmak zorundadır. Normal çalışma saatleri dışında veya tatil günlerinde yapacağı çalışmalar karşılığında ilgiliye herhangi bir ücret ödenmez" şeklindeki hükümlerin yürütmesini durdurduğu anımsatıldı.

Yazıda, bu hükümlerin hizmet sözleşmesinden çıkarılarak üniversite hastanelerinin konuyla ilgili bilgilendirilmesi talep edildi.

Maliye Bakanlığı Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü tarafından sendikaya gönderilen yanıtta, yargı kararıyla hizmet sözleşmesinin dava konusu ibarelerinin uygulanma imkanının ortadan kalktığı belirtildi.

Bu nedenle hizmet sözleşmesinin yeniden düzenlenme ihtiyacının ortaya çıktığı ifade edilen yazıda, şunlar kaydedildi:

"Ancak davanın karara bağlanma sürecinde, Kamu İşveren Kurulu ile sendika ve konfederasyonlar arasında yapılan toplu görüşmelerde 'Sözleşmeli Personel Çalıştırılmasına İlişkin Esaslar'da, imza edilen Mutabakat Metni kapsamında değişiklik yapılması öngörülmüştür. Bu çerçevede, Danıştayın yürütmeyi durdurma kararına bağlı hizmet sözleşmesi değişikliği ihtiyacı, süreci devam eden mutabakat metni çerçevesinde ortaya çıkacak yeni durumlar da içerecek şekilde sonuçlandırılacaktır."
Turk.net' ten alınmıştır.

25 Mart 2009 Çarşamba

2009/14736 Geliştirme Ödeneği Ödenmesine Dair Kararda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Karar’ın Yürürlülüğe Konulmasına Dair Karar

15 Mart 2009 PAZAR
Resmî Gazete
Sayı : 27170
             Karar Sayısı : 2009/14736
             Ekli “Geliştirme Ödeneği Ödenmesine Dair Kararda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Karar”ın yürürlüğe konulması; Maliye Bakanlığının 17/2/2009 tarihli ve 1710 sayılı yazısı üzerine, 2914 sayılı Yükseköğretim Personel Kanununun 14 üncü maddesine göre, Bakanlar Kurulu’nca 25/2/2009 tarihinde kararlaştırılmıştır.

GELİŞTİRME ÖDENEĞİ ÖDENMESİNE DAİR KARARDA DEĞİŞİKLİK

YAPILMASINA İLİŞKİN KARAR

             MADDE 1 – 4/4/2005 tarihli ve 2005/8681 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Geliştirme Ödeneği Ödenmesine Dair Kararın 2 nci maddesinin birinci fıkrasına (c) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki bent eklenmiş ve aynı Kararın ekinde yer alan Geliştirme Ödeneği Cetvelinin bazı illere ilişkin kısımları ekli cetvelde belirtildiği şekilde değiştirilmiştir.

             “d) 2547 sayılı Kanunun 10 uncu maddesi uyarınca gerçekleştirilen yurtiçi öğrenci değişim programlarına bir yarıyıldan az olmamak üzere katılan öğretim üyelerine,”

             MADDE 2 – Bu Karar hükümleri, yayımını izleyen ayın 15’inden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

             MADDE 3 – Bu Karar hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.



Bakanlar Kurulu Kararının Yayımlandığı Resmî Gazete'nin

 Tarihi                                     Sayısı

19/4/2005                                25791

14/7/2006                                26228


Geliştirme Ödeneği Ödenmesine Dair karar'da düzeltme

Geliştirme Ödeneği Ödenmesine Dair Kararda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Karar'da düzeltme Resmi Gazete'nin 27172 sayısında yayınlandı.
Düzeltme metni aynen şu şekildedir


15/3/2009 tarihli ve 27170 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan, 25/2/2009 tarihli ve 2009/14736 sayılı “Geliştirme Ödeneği Ödenmesine Dair Kararda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Karar”ın 1 inci maddesinin altıncı ve yedinci satırlarında yer alan “yurtiçi öğrenci değişim” ibaresi, “yurtiçi öğretim elemanı ve öğrenci değişim” olarak düzeltilmiştir.

devamı...

eki...

8 DİLDE “TÜRK DÜNYASINDA NEVRUZ VE NEVRUZ GELENEĞİ” KİTAPÇIĞI

Basın- Yayın ve Enformasyon Genel Müdürlüğü tarafından Nevruz’un Türk Dünyası için tarihsel ve kültürel açıdan anlamını ve önemini anlatan “Türk Dünyasında Nevruz ve Nevruz Geleneği” kitapçığı yayımlandı.


Türkçe, İngilizce, Fransızca, Almanca, Rusça, Yunanca, Arapça ve Farsça dillerinde yayımlanan kitapçık, Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı ile işbirliği halinde Muğla Üniversitesi Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları Bölümü Öğretim Üyesi Dr. Ali Abbas Çınar tarafından kaleme alınan “Türk Dünyasında Nevruz ve Nevruz Geleneği” başlıklı makaleden oluşuyor.

Nevruz’un ülkemizde ve dünyada bilimsel ve objektif olarak tanıtılması amacıyla yayımlanan kitapçığa Basın- Yayın ve Enformasyon Genel Müdürlüğü'nün internet sitesinden... erişebilirsiniz.

4735 SAYILI KAMU İHALE SÖZLEŞMELERİ KANUNU KAPSAMINDAKİ YAPIM İŞLERİNDE İLAVE FİYAT FARKI HAKKINDA TEBLİĞ

4735 Sayılı Kamu ihale sözleşmeleri kanunu kapsamındaki yapım işlerinde beklenmeyen fiyat artışları nedeniyle uygulanacak ilave fiyat artışları nedeniyle uygulanacak ilave fiyat farkı esaslarının uygulanmasına ilişkin tebliğde değişiklik yapılmasına dair tebliğ



devamı...

5746 SAYILI ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME FAALİYETLERİNİN desteklenmesi hakkında tebliğ

Maliye Bakanlığından:
5746 SAYILI ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME FAALİYETLERİNİN DESTEKLENMESİ HAKKINDA KANUN GENEL TEBLİĞİ (SERİ NO: 2)

devamı...

23 Mart 2009 Pazartesi

2005/8681 Geliştirme Ödeneği Ödenmesine Dair Karar

19/04/2005 tarihli Resmi Gazete

Bakanlar Kurulu Kararı

             Karar Sayısı : 2005/8681
             Ekli “Geliştirme Ödeneği Ödenmesine Dair Karar”ın yürürlüğe konulması; Maliye Bakanlığı’nın 12/03/2005 tarihli ve 4299 sayılı yazısı üzerine, 2914 sayılı Yükseköğretim Personel Kanunu’nun 14 üncü maddesine göre, Bakanlar Kurulu’nca 4/4/2005 tarihinde kararlaştırılmıştır.
                                                                     2005/8681  Geliştirme Ödeneği Ödenmesine Dair Karar

Madde 1 - Diğer yükseköğretim kurumlarına göre sosyo-ekonomik açıdan daha az gelişmiş yerlerde öğretim yapan ve/veya yeterli sayıda öğretim elemanı sağlanamayan yükseköğretim kurumlarında görevli öğretim elemanlarına; almakta oldukları aylık gösterge ve ek gösterge toplamının memur aylık katsayısı ile çarpımı suretiyle hesaplanacak tutara, ekli cetvelde yükseköğretim kurumlarının bulunduğu yerleşim yerlerine göre belirlenen oranların uygulanması sonucu bulunacak miktarda geliştirme ödeneği ödenir.
Bu ödenek, damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesintiye tabi tutulmaz.
Bu Karar hükümleri Türk Silahlı Kuvvetleri ve emniyet teşkilatına bağlı yükseköğretim kurumları hakkında uygulanmaz.
Madde 2 - Geliştirme ödeneği;
a) Bu ödeneğin verilmesi öngörülen yerlerdeki yükseköğretim kurumlarına ait öğretim elemanı kadrosuna atanarak, atandığı yükseköğretim kurumunda fiilen çalışanlara,
b) 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 35 inci maddesi ve 40 ıncı maddesinin (b) fıkrası ile 41 inci maddesi uyarınca diğer yükseköğretim kurumlarında görevlendirilenlere,
c) Kadrosu başka bir yükseköğretim kurumunda olmakla birlikte, geliştirme ödeneği verilmesi öngörülen yerlerdeki yükseköğretim kurumlarına rektör veya dekan olarak usulüne uygun şekilde atananlara,
 görevin yapıldığı yükseköğretim kurumlarının bulunduğu yerler için bu Karara ekli cetvelde öngörülen oranlar üzerinden fiilen görev yaptıkları sürece ödenir.
2547 sayılı Kanunun 40 ıncı maddesinin (a) fıkrasına dayanılarak yükseköğretim kurumlarında ders vermek üzere görevlendirilen öğretim elemanlarına, kadrolarının yer aldığı yükseköğretim kurumunun bulunduğu yerler için ekli cetvelde öngörülen oranlar üzerinden geliştirme ödeneği ödenir.
Bu Karara ekli cetvelde geliştirme ödeneği ödenmesi öngörülen yerlerde yeni kurulan yükseköğretim kurumlarının fiilen eğitim-öğretim faaliyetine başlamamış olması durumunda bu yerlerdeki yükseköğretim kurumları için belirlenmiş geliştirme ödeneği, söz konusu yükseköğretim kurumlarının eğitim-öğretime başlaması konusunda Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı tarafından izin verilmiş olması kaydıyla ve fiilen eğitim-öğretime başlanıncaya kadar sadece rektör, dekan, yüksekokul müdürü, enstitü müdürü ve konservatuar müdürü olarak atanmış öğretim elemanlarına ödenir.
Madde 3 - Geliştirme ödeneği, çalışmayı izleyen aybaşında ödenir. Bu ödeneğe, ödeneğin verilmesi gereken yükseköğretim kurumlarında fiilen göreve başlanıldığı tarihten itibaren hak kazanılır. Görevden ayrılma halinde, o ay içinde çalışılan günler itibarıyla hesap edilerek ödenir. Daha yüksek veya daha düşük geliştirme ödeneğine hak kazanacak şekilde görev yerleri değişenler hakkında da aynı usule göre işlem yapılır.
Madde 4 - Profesör, Doçent, Yardımcı Doçent ve Araştırma Görevlisi dışındaki kadrolara atanmış öğretim elemanlarına, bu Karar hükümlerine göre hesaplanacak geliştirme ödeneği miktarının yarısı ödenir.
Madde 5 – Geliştirme ödeneği, 2547 sayılı Kanunun 58 inci maddesine göre öğretim elemanlarının döner sermaye gelirlerinden alabilecekleri payın tespitinde dikkate alınmaz.
Madde 6 - Geliştirme ödeneğinden yararlanabilmek için görevin ilgili yükseköğretim kurumlarında fiilen yapılması şarttır.
Ancak;
a) Yıllık izin süresince,
b) Bir takvim yılında toplam 15 günü aşmayan mazeret izni süresince,
c) Hastalık izni kullanılması, tedavi kurum veya kuruluşlarında yatmak suretiyle tedavi görülmesi ve 6245 sayılı Harcırah Kanununun 20 nci maddesine göre refakatçi izni verilmesi hallerinde (ancak, bu bent uyarınca ödenecek geliştirme ödeneğinin toplam süresi, her ne suretle olursa olsun bir takvim yılı içinde 30 günü geçemez),
d) 2547 sayılı Kanunun 39 uncu maddesi ile mevzuatı uyarınca yurt içi veya yurt dışında geçici görevlendirme sebebiyle ayrılmalarda 15 güne kadar olan süreler için (ancak, bu bent uyarınca ödenecek geliştirme ödeneğinin toplam süresi, her ne suretle olursa olsun bir takvim yılı içinde 30 günü geçemez),
fiilen çalışma şartı aranmaz.
Madde 7 - Geliştirme ödeneği;
a) 2547 sayılı Kanunun 33 üncü maddesine göre lisansüstü eğitim-öğretim için yurt dışına gönderilenlere,
b) 2547 sayılı Kanunun 38 inci maddesine göre görevlendirilenlere,
c) Özel kanunlardaki hükümlere dayanılarak yükseköğretim kurumları dışında görevlendirilenlere,
d) Kısmi statüde çalışanlara,
ödenmez.
Madde 8 -  Bu Kararın yayımı tarihinden sonra;
a) İl belediyelerinin büyükşehir belediyesine dönüştürülmesi halinde, büyükşehir belediyesi sınırlarına dahil olan veya bu sınırlar içerisinde yeni kurulan ilçelerdeki yükseköğretim kurumlarında görevli öğretim elemanlarına, değişikliği takip eden aybaşından itibaren verilecek geliştirme ödeneği için, ekli cetvelde büyükşehir belediyesine dönüştürülmeden önceki yerleşim yerleri için belirlenen oranlar esas alınır.
b) Karara ekli cetveldeki mevcut büyükşehir belediyesi sınırlarına katılan yerleşim yerlerindeki yükseköğretim kurumlarında görevli öğretim elemanları ile bu Kararın yayımından önce 10/07/2004 tarihli ve 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu gereğince büyükşehir belediyesi sınırlarına katılmış olan yerleşim yerlerindeki yükseköğretim kurumlarında görevli öğretim elemanlarına ödenecek geliştirme ödeneğinde, katıldığı büyükşehir için belirlenen oran dikkate alınmaksızın ekli cetvelde bu yerleşim yerleri için belirlenmiş oranlar esas alınır.
c) Ekli cetvelde yer alan ilçelerin il’e dönüştürülmesi veya ilçelerin bağlı olduğu illerin değişmesi, yeni ilçelerin kurulması veya büyükşehir belediyesi sınırları içerisindeki yerleşim yerlerinin büyükşehir belediyesi sınırları dışına çıkarılması ya da cetvelde yer alan yerleşim yerlerinde bu maddede sayılan hallerin dışında herhangi bir değişiklik olması halinde, söz konusu yerleşim yerlerindeki yükseköğretim kurumlarında görevli öğretim elemanlarına geliştirme ödeneği ödenip ödenmemesi ile ödenecekse hangi oranlar üzerinden ödeme yapılacağına söz konusu değişikliğin ilgili olduğu önceki ve/veya yeni il kapsamındaki yerleşim yerleri için öngörülen en yüksek oranı geçmemek üzere ve emsali yerleşim yerleri dikkate alınmak suretiyle Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı ile Milli Eğitim Bakanlığının görüşü üzerine Maliye Bakanlığı tarafından karar verilir. Bu şekilde belirlenen geliştirme ödeneği net tutarının, aynı yerdeki aynı yükseköğretim kurumunda aylık derece ve kademesi ile unvanı itibarıyla aynı durumda bulunan bir öğretim elemanına bu Karar hükümlerine göre değişiklikten önce belirlenmiş olan oranlar ve değişiklik tarihinde uygulanan memur aylık katsayısı esas alınarak hesaplanan aylık geliştirme ödeneği net tutarından az olması halinde, bu farkın; değişikliğin yapıldığı takvim yılı içerisinde yapılacak ödemelerde %100’ü, izleyen ilk yıl içerisinde yapılacak ödemelerde %75’i, izleyen ikinci yıl içerisinde yapılacak ödemelerde %50’si, izleyen üçüncü yıl içerisinde yapılacak ödemelerde ise %25’i damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesintiye tabi tutulmaksızın ödenmeye devam olunur. Ancak bu şekilde yapılacak fark ödemesi, 9 uncu ve geçici 2 nci maddede belirtilen süreleri hiçbir şekilde aşamaz.
Madde 9 – Bu Kararın yürürlük tarihinden sonra fiilen eğitim-öğretime başlayan yükseköğretim kurumlarında görevli öğretim elemanlarına ödenen geliştirme ödeneğine, fiilen eğitim-öğretim faaliyetine başlanıldığı tarihi takip eden aybaşından itibaren onbeşinci yılın sonunda son verilir.
Madde 10 - Bu Kararın uygulanmasında oluşacak tereddütleri gidermeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.
Madde 11 – Bu Kararın yayımını takip eden aybaşında, 18/1/1995 tarihli ve 95/6509 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulmuş olan “Geliştirme Ödeneğinin Ödenmesine Dair Karar” yürürlükten kalkar.
Geçici Madde 1 - Bu Karar uyarınca aylık olarak ödenecek geliştirme ödeneği net tutarının, aynı yerdeki aynı yükseköğretim kurumunda aylık derece ve kademesi ile unvanı itibarıyla aynı durumda bulunan bir öğretim elemanına 18/1/1995 tarihli ve 95/6509 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulmuş olan “Geliştirme Ödeneğinin Ödenmesine Dair Karar” hükümleri ve 15/1/2005 tarihinde geçerli olan memur aylık katsayısı esas alınarak hesaplanan aylık geliştirme ödeneği net tutarından az olması halinde, bu farkın; 2005 ve 2006 yılı içerisinde yapılacak ödemelerde %100’ü, 2007 yılı içerisinde yapılacak ödemelerde %75’i, 2008 yılı içerisinde yapılacak ödemelerde %50’si, 2009 yılı içerisinde yapılacak ödemelerde ise %25’i damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesintiye tabi tutulmaksızın ödenmeye devam olunur.

Geçici Madde 2 - Bu Kararın yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla ekli cetvelde belirtilen yerlerde eğitim-öğretime devam eden yükseköğretim kurumları ile bu yükseköğretim kurumlarından Kararın yürürlük tarihinden sonra yerleşim yerleri değişen yükseköğretim kurumlarında görevli öğretim elemanlarına, geliştirme ödeneği ödenmesine 15/12/2014 tarihinde son verilir. Ancak, anılan tarih itibarıyla fiilen eğitim-öğretime başlanıldığı tarihten itibaren onbeş yılı doldurmayan yükseköğretim kurumlarında, onbeşinci yılın sonuna kadar bu ödeneğin ödenmesine devam edilir.

Madde 12 - Bu Karar hükümleri; 18/1/1995 tarihli ve 95/6509 sayılı Bakanlar Kurulu Kararında belirleme yapılmamış yükseköğretim kurumları için 15/1/2005 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde, diğer yükseköğretim kurumları için yayımını takip eden aybaşında yürürlüğe girer.

Madde 13  - Bu Karar hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
(....)

20 Mart 2009 Cuma

Kredi Kartı İşlemlerinde Uygulanacak Azami Faiz Oranları Hakkında

Kredi Kartı İşlemlerinde Uygulanacak Azami Faiz Oranları Hakkında Tebliğde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sayı: 2009/2)20 Mart 2009 CUMA
Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasından:


MADDE 1 – 2/4/2006 tarihli ve 26127 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 2006/1 sayılı Kredi Kartı İşlemlerinde Uygulanacak Azami Faiz Oranları Hakkında Tebliğin 3 üncü maddesinin birinci ve ikinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“(1) Aylık azami akdi faiz oranı, Türk lirası için yüzde 3,96, ABD doları için yüzde 2,54 ve Euro için yüzde 2,30’dur.

(2) Aylık azami gecikme faizi oranı, Türk lirası için yüzde 4,71, ABD doları için yüzde 3,11 ve Euro için yüzde 2,82’dir.”

MADDE 2 – Bu Tebliğ 1/4/2009 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3 – Bu Tebliğ hükümlerini Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Başkanı yürütür.

SERMAYE PİYASASININ GELİŞTİRİLMESİNDE VERGİ POLİTİKALARININ ROLÜ PANELİ KONUŞMASI

Dünyanın en zor anlaşılabilir şeyi :gelir vergisi-Einstein

Açılış konuşmalarını yapan tüm konuşmacılara teşekkür ediyorum.


Değerli konuşmacılar daha önce değindiler. Vergi uygulamaları gerçekten Maliye politikasının önemli araçlarından birisi ve geriye doğru 20 yıla baktığımız zaman çok dalgalı vergi politikaları ve vergi düzenlemelerini yaşadığımızı hep beraber gördük. Şu anda da içinde bulunulan ekonomik kriz ile bağlantılı yeni bir yol ayrımına da geldiğimiz gözleniyor. Yeni vergi düzenlemeleri getirilmesi konusunda çalışmalar var. Uzunca bir süreden beri kamuoyunda mevcut olan, vergi sistemine yönelik bulunan standart mükellef reaksiyonu dışında kalan eleştirilere IMF ve Dünya Bankası da belirli konularda katılınca, programa da alınınca kısa dönemde yeni düzenlemelerin de hayata geçirileceği anlaşılıyor. Önemli olan bu değişikliklerin açık şekilde, toplumsal tartışmaya imkan verecek şekilde hayata geçirilmesidir. Yine çok tartışma imkanı yaratmayan ya da buna fırsat tanımayan yöntemlerle bu düzenlemelerin oldu bittiyle Meclis'ten geçmesi galiba başka çözümsüzleri de beraberinde getirecektir. Bu nedenle daha açık, daha şeffaf hiç olmazsa programda belirtildiği gibi bir yol izlenmesi kanımızca çok yerinde ve gereklilik göstermektedir. Birincil fazla ihtiyacımız vardır. Ama her şeyi birincil fazlaya endeksleyerek, gelir kaygısını ön plana çıkararak da vergi düzenlemeleri yapmamız gerekir.

Sayın Birsen'in de belirttiği gibi, vergi bundan sonra artık ekonomik program içerisinde de geliştirme, yönlendirme ve kaynak yaratmaya imkan verecek özellikler taşımalıdır diye düşünüyorum. Son olarak iki noktaya değinmek istiyorum. Sermaye piyasalarına yönelik olarak getirilmesi düşünülen vergi düzenlemelerinin iki başlık altında ele alınması yararlı olacak. Bunlardan ilki, sermaye piyasası kaynaklı kazanç ve iradları nasıl vergilendirelim. İkincisi ise, sermaye piyasası işlemlerine ilişkin vergi ve benzeri mali yükümlülükleri nasıl düzenleyelim olmalıdır. Diğer bir ifadeyle doğrudan ve dolaylı yükümlülükleri ayrı ayrı ele almak lâzım. Özellikle doğrudan vergilendirmeye baktığımız zaman çok uzunca bir süredir istisnalara dayalı yöntemleri izlediğimiz de görülüyor. Doğrudur, istisna teşvik yöntemlerinden birisidir. Ama bugüne kadar gelinen noktada istisnanın her şeyi çözmediği de görülmüştür. Bu anlamda vergi tembelliği yaratmayacak mükelleflerde düzenlemeler getirilmesi ve buna bağlı olarak da finansal enstrümanların daha eşitlikçi bir şekilde birbirleri arasında fark yaratmadan vergileme konusu edilmesidir. Hiç şüphesiz basit bir vergilendirme yöntemine kavuşturulmasıdır. Bazı meslek grupları için bu öneri pek çekici gelmeyebilir ama mükelleflerin basit bir şekilde vergilendirilmeleri gereklilik gösteriyor. Herkes tarafından bilindiği gibi bütün ünlülerin vergi ile ilgili sözü vardır. Fakat ben size Einstein'ın bir sözünü söyleyeyim. Amerikan gelir vergisi sistemi ile ilgili olarak Einstein "Dünyanın en zor anlaşılabilir şeyi" cümlesini kullanmıştır. Bunun böyle olmaması lâzım. Daha basite indirgenmesi gerekir.

Diğer taraftan özellikle kurumsal yatırımcıların teşvik edilmesi büyük bir öncelik olmalıdır. Kurumsal yatırımcılar açısından yatırım fonları belli bir noktaya gelmiştir. Ama bunun dışında söylenen sigorta şirketleri tarafından oluşturulan fonlar mevcut sigorta şirketleri tarafından hayata geçirilmemiştir. Bunun dışında birçok kurumsal yatırımcı kimliğine sahip kuruluşların varlıkları sermaye piyasalarına aktarılamamıştır. Teşviklerin kurumsal yatırımcılara yönelik olması benimsenmelidir. En son olarak da özellikle dolaylı vergiler ya da benzer mali yükümlülüklerin azaltılması, oransal olarak düşünülmesi ve basitleştirilmesi suretiyle sermaye piyasası işlemlerine kolaylık getirmesi ana amaçlardan birsi olmalıdır. Mutlaka konuşmacılar bunlara değinecekler. KDV, Banka Sigorta Muameleleri Vergisi, bir takım paylar gibi uygulamaları daha makul bir seviyelerde ve basite indirgeyerek teşvik edici mahiyette hayata geçirmeliyiz.

Prof. Dr. Ahmet KIRMAN İstanbul, 29 Nisan 2002
A.Ü. S.B.F. Maliye Bölümü Başkanı

18 Mart 2009 Çarşamba

ÖN ÖDEME USUL VE ESASLARI HAKKINDA GENEL TEBLİĞDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA TEBLİĞ

18 Mart 2009 tarihli ve 27173 Sayılı Resmî Gazete'nin
ÖN ÖDEME USUL VE ESASLARI HAKKINDA GENEL TEBLİĞDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA TEBLİĞ (SAYI: 2009/1)' de aşağıdaki değişiklik getirilmiştir.


8/3/2007 tarihli ve 26456 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 2007/1 sayılı Ön Ödeme Usul ve Esasları Hakkında Genel Tebliğ eki Kuruluşlar Listesi (Ek-3)’e aşağıdaki kurum ilave edilmiştir.

“11- Et ve Balık Kurumu Genel Müdürlüğü (Cari yıl taahhüt tutarının en fazla %50 si)”
hükmü getirilmiştir.

Kamu Denetçiliği - Ombudsmanlık anayasaya girecek

Anayasa değişikliği rahatlatacak

Anayasa değişikliği paketinde yer alacak olan Anayasa Mahkemesi’ne bireysel başvuru hakkı, parti kapatmalarında Venedik kriterleri ve Ombudsman-kamu denetçiliği düzenlemeleri hukuk, demokrasi ve insan hakları alanında önemli kazanımlar getirecek


Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın açıklamalarında da öne çıkan bu düzenlemelerden Anayasa Mahkemesi’ne bireysel başvuru hakkı, yepyeni bir kurum. Bu kurumun hukuk sistemine girmesiyle vatandaşlar, AİHM’den önce Anayasa Mahkemesi’nde hakkını arayacak. Yürürlükteki uygulamaya göre, Anayasa Mahkemesi’ne ana muhalefet partisi, 110 milletvekili ve mahkemeler başvurabiliyor. Değişiklik yapıldığında sade bir vatandaş da sivil toplum örgütleri de anayasaya aykırılık iddiasıyla mahkemeye başvurabilecek. Bireysel başvurular, AİHS’nde sayılan düşünce, din-vicdan, örgütlenme özgürlüğü, yaşam hakkı, işkence-kötü muamele yasağı, ayrımcılık yasağı, yasam hakkı, mülkiyet hakkı gibi hakları da kapsayacak. Bu hakkın kabul edilmesiyle Anayasa Mahkemesi’nin yapısının değişmesi gerekecek.
....

İnsan haklarına saygılı yönetim
Paket benimsenirse Kamu Denetçiliği - Ombudsmanlık yeni bir kurum olarak anayasaya girecek. Düzenlemenin temel hedefi ‘idarenin insan hak ve özgürlüklerine saygılı olmasına, kamu hizmetlerinin verimli yürütülmesine katkı’ olarak özetlenebilir.
Taraf gazetesi'nden alınmıştır

17 Mart 2009 Salı

Kamu İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Rehberi

Maliye Bakanlığı Kamu idarelerinin iç kontrol sistemlerinin oluşturulması, izlenmesi ve geliştirilmesi için Kamu İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Rehberi hazırlamıştır.


Bununla ilgili genel yazı, rehber ve eki tablo için tıklayınız....

Pamukkale Üniversitesi'nde 5018 sayılı kanunla ilgili konferans

Maliye Bakanlığı ve Pamukkale Üniversitesinin işbirliğiyle 26-28/02/2009 tarihlerinde Üniversitelerin Strateji Geliştirme Daire Başkanlarına yönelik olarak 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun uygulanmasına ilişkin bir konferans düzenlenmiştir.


bu konferanslarda yayınlanan bazı sunulara
aşağıdaki adresten... ulaşabilirsiniz.

15 Mart 2009 Pazar

HARÇLAR KANUNU GENEL TEBLİĞ TASLAĞI (SERİ NO: 59)

Harçlar Kanunu Genel Tebliği / 59 (Taslak)

HARÇLAR KANUNU GENEL TEBLİĞ TASLAĞI
(SERİ NO: 59) 14 Mart 2009 tarihli resmi gazetede yayınlandı.


Kapsam

Bu Tebliğde, 28/02/2009 tarihli ve 27155 (Mükerrer) sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 5838 sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun ile 492 sayılı Harçlar Kanununda[1] yapılan düzenlemelere yönelik açıklamalara yer verilmiştir.
metne ulaşmak için
tıklayın...

14 Mart 2009 Cumartesi

Artık denetime önem verin, İngiliz belediyeleri gibi para batırmayın

İngiltere’deki 50 belediyenin İzlanda’daki bankalarda para batırması denetim kuruluşlarının önemini yeniden gündeme getirdi.


Çünkü bu ülkede denetim kuruluşlarıyla çalışan kamu kurumları krizi para batırmadan atlatmayı başardı. Bu ülkedeki en etkin denetim kuruluşlarından RSM Bentley Johnson’ın Türkiye şirketi Yönetici Ortağı Phil Tarling, "Denetimin çok önemli bir konu olduğunu siz de görün" dedi. Yeni Türk Ticaret Kanunu devreye girince denetimin zorunlu olacağını ve bunun da şeffalık, hesap verilebilirlik gibi konuları öne çıkaracağını dile getiren Phil Tarling, dünyada 175 bin üyeli Uluslararası İç Denetim Birliği’nin de yönetiminde olduğunu belirterek, "Kredi kuruluşu Standard&Poors bile artık buna göre kredi notu veriyor. İyi not verdiği kurum ve ülkelerde kurumsal risk yönetim mekanizmasını arıyor. Belediyelerden, valiliklere kamunun bütün alanlarında var olabiliriz, yeter ki Türkiye’de denetimin bir öncelik olduğu görülsün" dedi.

Hazine’ye eğitim

Avrupa Birliği’nin de büyük önem verdiği denetimin Türkiye’de giderek büyüyeceğini, dile getiren Tarling şunları söyledi: "Denetim öncelikle risklerin belirlenmesini ve olumsuzluklar çıkmadan önce o alana yönelmeyi sağlıyor. Batılı ekonomilerde kurumsallaşmış mekanizmalar kamuda çok yaygın. Polonya’da kamuda iç denetim sistemini kurduk. Türkiye’de de karayolları için pilot uygulama yürütüyoruz. Riskleri belirleme ve iç denetim uygulaması yaptık. Ardından raporlayıp üst yönetime sunduk. Hazine’de de denetim konusunda eğitim veriyoruz" dedi

İç denetim ve risk yönetiminin şirketlerin kendi iç yapılarında yer alacak birimler tarafından da yapılabildiğini ifade eden Tarling şöyle devam etti: "Ancak şirketlerin bünyesindeki birimlerin bazı engelleri var. Birimler zaman içinde saptamaları gereken riskleri içselleştiriyorlar. Daha da sık rastlanan haliyle ast-üst ilişkisinden dolayı objektif olma sorunu yaşayabilirler. Bu birimlerin gerektiği gibi çalışamama riskleri yüksek."

Şirketlerin denetim konusunda düştükleri en büyük hatanın kurallara inanmak olduğunu söyleyen Tarling, "Denetim şirket içinde gerçekleştirildiğinde yapılan sadece kurallara uyulup uyulmadığının kontrolü ile sınırlı kalıyor. Oysa kurallar her zaman sonuca yönelik olmayabiliyor" dedi

Son kullanma tarihli Obama doları çıksın, canlandırma paketi işe yarasın

RSM Bentley Jennison yönetici ortağı Ömer Faik Ünsal ekonomik krize bir çözüm önerisi getirdi. Fikrini ABD Başkanı Barack Obama’ya da ileteceğini ifade eden Ünsal şöyle konuştu: "Kriz dolara olan talebin azalmasından kaynaklandı. Canlandırma paketlerinin gerçekten işe yaraması için, Obama doları diye yeni bir para çıkartılmalı. Obama her Amerikalı’ya üzerinde "1 Mart 2009’da süresi dolar’ yazan 10 dolarlık bir banknot hediye ederse, hem paket yerini bulmuş olur. Hem harcamalar yapılır. Hem de kriz sona erer. ABD’nin de bu işe trilyonlarca dolar dökmesine gerek kalmaz."

Ayşegül AKYARLI GÜVEN Hürriyet gazetesi'nden alınmıştır

11 Mart 2009 Çarşamba

Kırıkkale'ye 13 milyon TL,lik yatırım

Valilik Toplantı Salonu'nda gerçekleşen programda, Vali Mustafa Bahrettin Demirer İl Özel İdaresi'nin 2009 yılında 13 milyon TL'lik yatırım yapacağını açıkladı.



İl Özel İdaresi 2009 Yılı Performans Programı toplantısını gerçekleştirdi.

Valilik Toplantı Salonu'nda gerçekleşen programda, Vali Mustafa Bahrettin Demirer İl Özel İdaresi'nin 2009 yılında 13 milyon TL'lik yatırım yapacağını açıkladı.

İl Özel İdaresi Genel Sekreteri Atanur Aydın, İl Özel İdaresi Genel Sekreter Yardımcısı Selahattin Kaymaz, İl Özel İdaresi birim müdürleri ve basın mensupları katıldığı toplantıda bir konuşma yapan Vali Mustafa Bahrettin Demirer, "Düzenlemiş olduğumuz toplantıda İl Özel İdaresi'nin 2009 yılında yapacak olduğu yatırımları açıklayacağız. Bu sayede de vatandaşlarımız kurumumuzun yapacağı çalışmalar hakkında bilgi edinecektir" dedi.

Vali Demirer, şeffaflığı demokrasinin bir parçası olarak değerlendirerek, "Sadece İl Özel İdaresi değil tüm kurumlarımızda şeffaf olmaya gayret gösterdi. Şeffaflık demokrasinin vazgeçilmez unsurudur. Bir ülkenin ve milletin hatırı sayılır olması için demokrasi önemlidir. Nerede demokrasi kamil manasıyla uygulanıyorsa orada refahlık ve huzur vardır. Aksi takdirde hüzün ve yoksulluk vardır. Türk milleti de refahı ve mutluluğu hak etmiştir" ifadelerinde bulundu.

Konuşmasına İl Özel İdaresi'nin 2009 Yılı Performans Programını değerlendirerek devam eden Vali Demier, "Kamu İdareleri 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunun 9. maddesi gereği gelecek 5 yıllık döneme ilişkin stratejik planlarını hazırlarlar. Yine aynı kanunun 9. maddesine dayanılarak hazırlanan ve 5 Temmuz 2008 tarih ve 26927 sayılı resmi gazetede yayımlama Kamu İdarelerince hazırlanacak performans programları hakkında yönetmelik gereği performans programları hazırlarlar. Bu kapsamda hazırlanan İlimiz Özel İdaresi 2009 yılı performans programı idaremiz stratejik planında yer alan amaç ve hedeflere ulaşmak için 2009 yılında gerçekleştirmeyi amaçladığımız faaliyet ve projeler ile bunların yürütülmesinde kullanılacak idare kaynakları ve mali kaynakları belirten programdır" şeklinde konuştu.

Vali Demirer, "Kamu İdarelerince hazırlanacak performans programları hakkında yönetmeliğin 7. maddesinin 5. bendinde hazırlanan performans programları mahalli idarelerce üst yönetici tarafından Ocak ayı içinde kamuoyuna açıklanır denilmektedir. İlimiz öncelikle insan ve çevre odaklı, sağlık, tarım, çevre ve orman, sosyal hizmetler, spor, sanayi ve bayındırlık alanlarında olmak üzere yasalarla belirtilen tüm kamu hizmetlerini katılımcı etkin, saydam, hesap verebilir bir şekilde kendisine verilen kaynakları doğru, verimli ve bir plan dahilinde kullanarak halkın yaşam kalitesini, refah seviyesini yükseltmek. Çağdaş ve güvenilir bir yerinden yönetim anlayışını kır-kent arasındaki farklılıkları en aza indiren, hizmet sunumunda kalitesi esas alan, insan odaklı öngörülü, ihtiyaçlara duyarlı bir kuruluş olmaktır" bilgilerini verdi.

Toplantıda verilen bilgilere göre, misyon ve vizyon ile genel sekreterlik ve 12 merkez birim müdürlüğü ve 8 ilçe müdürlüğü yönetim ve organizasyonuyla toplam 278 işçi, 106 memur ve 1 adet sözleşmeli personel, 106 adet araç ve iş makinesi, 2009 mali yılı bütçesi ile emniyet hizmetlerine 100 bin TL, çevre ve orman hizmetlerine 30 bin TL, spor hizmetlerine 60 bin TL, eğitim hizmetlerine 1 milyon 965 bin TL, Destek Hizmetleri Müdürlüğüne 800 bin TL, Mali Hizmetler Müdürlüğü'ne 600 bin TL, Plan, Proje, Yatırım ve İnşaat Müdürlüğü'ne 1 milyon 585 bin TL, İnsan Kaynakları Müdürlüğüne 30 bin TL, Bilgi İşlem Müdürlüğüne 25 bin TL olmak üzere toplam 5 milyon 5 bin TL olarak belirlendi. Diğer ödenek dağılımları ise Destek Hizmetleri Müdürlüğü'ne 2 milyon TL, Mali Hizmetler Müdürlüğü'ne 2 milyon 5999 bin 325 TL ve toplam da 13 milyon TL olarak İl Özel İdaresi 2009 yılı bütçesi olarak açıklandı.

www.internethaber.com 10 Şubat 2009 Salı 11:38

9 Mart 2009 Pazartesi

Ön Ödeme Usul ve Esasları Hakkında Genel Tebliğ (Sayı: 2007/1)

8 Mart 2007 PERŞEMBE
Resmî Gazete
Sayı : 26456
TEBLİĞ
Maliye Bakanlığından:— Ön Ödeme Usul ve Esasları Hakkında Genel Tebliğ (Sayı: 2007/1)
1. Giriş

(1) Bilindiği üzere Ön Ödeme Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik 21/1/2006 tarihli ve 26056 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan 2005/9913 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulmuştur.

(2) Düzenleyici ve denetleyici kurumlar hariç olmak üzere; merkezî yönetim kapsamındaki kamu idarelerinde anılan Yönetmelik hükümlerine göre yapılacak ön ödemeler, bunların mahsubu ve mahsup dönemine devri ile harcama yetkilisi mutemetlerinin görevlendirilmesinde uyulacak esaslar aşağıda açıklanmıştır.



2. Genel esaslar

(1) 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu hükümleri gereğince, kamu kaynağının kullanılmasında görevli ve yetkili olanlar, kaynakların etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun olarak kullanılmasından ve kötüye kullanılmaması için gerekli önlemlerin alınmasından sorumludurlar.

(2) Ön ödeme, kamu hizmetlerinin yerine getirilmesinde kesin ödeme öncesi avans veya kredi şeklinde yapılan geçici bir ödemedir. Ön ödeme uygulamasında kaynakların etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun olarak kullanılması ve kötüye kullanılmaması için gerekli önlemlerin alınması zorunludur.

(3) Ön ödeme yapılabilmesi için;

a) İlgili kanununda öngörülmüş olması,

b) Ön ödeme yapılacak giderin, gerçekleştirme işlemlerinin tamamlanması beklenilemeyecek ivedi veya zorunlu giderlerden olması,

c) İlgili bütçe tertibinden yeterli ödeneğin harcama biriminde mevcut olması ve bu ödeneğin, ön ödemenin mahsubu yapılana kadar saklı tutulması,

ç) Başbakanlık, Bakanlığımız ve ilgili bakanlıklarca yayımlanan tasarruf tedbirleri ve uygulama talimatlarında belirtilen hususlara uyulması,

gerekmektedir.

(4) Ön ödeme uygulamasının bir alım usulü olmaması sebebiyle ön ödeme yapılacak mal veya hizmet alımlarında, alımların idarelerin tabi oldukları ihale mevzuatı hükümlerine göre yapılması, mal alındığının veya hizmetin gerçekleştirildiğinin ihale mevzuatına uygun olarak görevlendirilmiş kişi veya komisyonlarca onaylanması gerekir.

(5) Ayrıca, ön ödemenin kesin ödemeye dönüştürülmesinde verilen avansın veya açılan kredinin mahsubunda kullanılacak gerçekleştirme belgelerinin, Merkezî Yönetim Harcama Belgeleri Yönetmeliğinde öngörülen belgelerden olması esastır.



3. Harcama yetkilisi mutemetleri

(1) Mal ve hizmet alımları ile yapım işlerinde kesin ödeme öncesi avans veya kredi olarak ön ödeme yapılabilmesi için, harcama yetkililerinin harcama yetkilisi mutemedi görevlendirmeleri gerekir. Harcama yetkilisi mutemedi görevlendirilmesinde aşağıdaki hususlar dikkate alınacaktır.

(2) Her harcama birimi için bir mutemet görevlendirilmesi asıldır.

(3) Aynı harcama birimine bağlı olmakla birlikte, ayrı ayrı hizmet yürütmekte olan veya ayrı ayrı yerlerde bulunan askerî birlik ve askerî kurumlar ile okul, yurt, enstitü, hastane, dispanser ve benzeri birim ve ünitenin her biri için ayrı mutemet görevlendirilebilir.

(4) Zorunluluk bulunması halinde harcama yetkilileri; taşıtların akaryakıt, yağ, bakım, onarım ve işletme giderlerinde; bir bütün oluşturmakla birlikte alınacak mal veya yapılacak işle ilgili olarak ayrı yerlerde sonuçlandırılması gereken vergi ve benzeri ödeme yükümlülüklerinin yerine getirilmesinde; alınan mala ilişkin yükleme, boşaltma ve gümrük işlemleri gibi özellik arz eden işlere ilişkin giderlerde ayrı mutemet görevlendirebilir.

(5) Verilen avansa ilişkin iş bitirilmeden bir başka iş için kredi açmak suretiyle ön ödeme yapılması gereken hallerde, ayrı bir harcama yetkilisi mutemedi görevlendirilebilir.



4. Avans şeklinde yapılacak ön ödemeler

(1) Yönetmelik kapsamındaki kamu idarelerinde harcama yetkilisi mutemetlerine verilecek avans sınırları, gider türleri ve idareler itibarıyla Bakanlığımızca (Muhasebat Genel Müdürlüğü) yayımlanan Parasal Sınırlar ve Oranlar Hakkında Genel Tebliğde gösterilmiştir.

(2) Avans nakit olarak doğrudan harcama yetkilisi mutemedine verilebileceği gibi mutemedin banka hesabına da aktarılabilir.



5. Kredi şeklinde yapılacak ön ödemeler

(1) Harcama yetkilisi tarafından kredi şeklinde ön ödeme yapılması uygun görülen giderler ile avans sınırlarını aşan giderler için kredi açılabilir. Kredi mutemede nakden verilmez veya şahsi hesabına aktarılmaz.

(2) Harcama yetkilisi mutemedi, mal veya hizmetin alındığı kişi veya kuruluşa ödeme yapılması için, adına kredi açılan banka veya muhasebe birimine hitaben Ek-2’deki kredi ödeme talimatını düzenler. Banka veya muhasebe birimince, kredi ödeme talimatında belirtilen tutar şartlar oluştuğunda alacaklının kendisine veya yetkili temsilcisine ödenir ya da varsa banka hesabına aktarılır.

 (3) İhale mevzuatı çerçevesinde mal ve hizmet alımı gerçekleştirilecek kamu idarelerinden Ek-3’deki listede gösterilenlere yapılacak ön ödemelerde ise kredi tutarı doğrudan ilgili kamu idaresinin banka hesabına aktarılacaktır.



6. Kredi izinleri

(1) Genel bütçe kapsamındaki kamu idarelerince açılacak kredilerden tutarı, merkezî yönetim bütçe kanununa bağlı (İ) cetvelinde belirlenen tutarı aşanlar ile yurt dışından yapılacak alımlar için açtırılacak akreditif karşılığı krediler için Bakanlığımızdan (Muhasebat Genel Müdürlüğü) izin alınacaktır.

(2) Bu idarelerin taşra teşkilatı ile il ve ilçelerdeki diğer harcama birimlerince açtırılacak kredilerden tutarı, Parasal Sınırlar ve Oranlar Hakkında Genel Tebliği ekinde yer alan Tablo 2’de gösterilen tutara kadar olanlarda kredi izinlerinin il Defterdarlarınca verilmesi uygun görülmüştür. Büyükşehir belediyesi bulunan illerde Defterdarlar bu yetkilerini sınırları açıkça belirtmek suretiyle yardımcıları vasıtasıyla kullanabilirler.

(3) Kredi izinleri için, Ek-1’deki Kredi Talepnamesi düzenlenecektir. Söz konusu talepnamede talep edilen kredi tutarı yazı ve rakam ile ayrı ayrı gösterilir. Kredi talepnamesinin ekine satın alınacak malın cinsi, birim fiyatı ve miktarı ile katma değer vergisi tutarını gösteren liste eklenecektir. Ayrıca, muhasebe birimine gönderilen ödeneğe ilişkin ödenek gönderme belgesi veya yazının tarih ve numarasına ilişkin bilgilere yer verilecektir.

(4) Usulüne uygun olarak doldurulan kredi talepnameleri, harcama yetkililerince doğrudan kredi izni vermeye yetkili makama (Defterdarlığa veya Bakanlığa) gönderilir. Verilen kredi iznine ilişkin belge harcama yetkilisine geldiğinde, Muhasebe İşlem Fişi düzenlenir ve ekine kredi izin yazısı ile alıma ilişkin harcama talimatlarından ilgili olanı bağlanarak muhasebe birimine gönderilir.



7. Kredi izni başvurularında uyulacak esaslar

(1) 5018 sayılı Kanuna göre kredi açılabilmesi için; ön ödeme yapılmasının ilgili kanununda öngörülmüş olması, yapım işi, mal veya malzemeye ivedi ihtiyaç duyulması, zorunlu bir gider olması ve gerçekleştirme işlemlerinin tamamlanması için yeterli sürenin bulunmaması gerekir. Kanunun öngördüğü şartlar oluşmadan kredi açılması ve bu suretle kamu idarelerine ait nakdin, idarenin tasarrufu dışındaki hesaplarda tutulması 5018 sayılı Kanuna aykırıdır.

(2) Bu nedenle, harcama yetkilileri kredi izin taleplerinde ön ödeme yapılmasını öngören ilgili kanun ve madde numarası ile ivedilik veya zorunluluk gerekçelerini mutlaka belirteceklerdir.



8. İzin alınmaksızın açılacak krediler

(1) Genel bütçe kapsamındaki kamu idarelerince aşağıda belirtilen kamu idarelerinden yapılacak alımlar için kredi izni aranmaz:

a) Posta Maddeleriyle Telgraf Ücretlerinin Ödeme Şeklini Gösterir Yönetmelik gereğince; T.C. Posta ve Telgraf Teşkilatından alınacak posta pulları ile posta ücreti ödeme makinelerine yükletilecek limitlere ilişkin posta ücreti giderleri,

b) Okul pansiyonları hesabından yapılacak, pansiyonların çeşitli ve ivedi giderleri,

c) Kamu İhale Kurumuna ödenecek ilan giderleri,

ç) Parasal Sınırlar ve Oranlar Hakkında Genel Tebliği eki Tablo 2’de belirtilen tutara kadar olan, elektronik kartlara yükletilecek doğalgaz ve su giderleri.



9. Elektronik sayaçlara yükletilen doğalgaz ve su bedelleri

(1) Bedelleri peşin ödenerek elektronik sayaçlara yükletilen kredi tutarında tüketimi sağlanan doğalgaz ve su bedelleri için ilgili kuruluşa kredi şeklinde ön ödeme yapılır. Bu nedenle, harcama yetkilisi mutemedi adına açılan kredi tutarı, muhasebe birimince doğrudan kuruluşun banka hesabına aktarılır.

(2) Yapılacak ön ödemelerde; harcama talimatı ve genel bütçe kapsamındaki kamu idarelerince yapılacak ön ödemelerde, Parasal Sınırlar ve Oranlar Hakkında Genel Tebliğ eki Tablo 2’de gösterilen tutarı aşanlar için ayrıca kredi izin yazısı ödeme belgesine bağlanır.

(3) Harcama yetkilisi mutemedi, kredi tutarının ilgili dağıtım kuruluşunun banka hesabına intikal ettirildiğine ilişkin bankadan alacağı dekontun bir örneği ile varsa krediden kesilen damga vergisi karşılığında düzenlenen muhasebeleştirme belgesinin onaylı bir örneğini, adlarına düzenlenmiş yetki belgesiyle birlikte dağıtım kuruluşunun ilgili birimine verir.

(4) İlgili dağıtım kuruluşunca, banka dekontunda gösterilen nakit tutarı ile kesilmiş ise onaylı muhasebe işlem fişinde gösterilen damga vergisi toplamı tutarında doğalgaz veya su, kuruma ait elektronik karta yüklenir ve düzenlenen fatura ile birlikte mutemede teslim edilir.



10. Yüklenicilere yapılacak bütçe dışı ön ödemeler

(1) Yönetmeliğin 7 nci maddesine göre; sözleşmelerinde belirtilmek ve karşılığında aynı tutarda teminat alınmak koşuluyla yüklenicilere; mal ve hizmet alımlarında yüklenme tutarının yüzde 10’una, yapım işlerinde ise yüklenme tutarının yüzde 15’ine kadar bütçe dışı avans verilebilecektir. Ayrıca, belirtilen oranların üzerinde avans verilmesini zorunlu kılan durumlarda; genel bütçeli idareler için Maliye Bakanlığının uygun görüşü, kapsamdaki diğer idareler için ise üst yöneticinin kararı ile ve aşan kısım için T.C. Merkez Bankasının kısa vadeli avanslara uyguladığı oranda faiz alınmak kaydıyla, yüklenme tutarının yüzde 30’unu aşmamak üzere belirlenecek oranda bütçe dışı avans verilebilmesi mümkün bulunmaktadır.

(2) Mal ve hizmet alımları ile yapım işlerinde yüklenicilere bütçe dışı avans ödemesi yapılabilmesi için bu hususun 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 27 nci maddesi gereğince idari şartnamede belirtilmesi zorunludur. Bu nedenle Yönetmelikte belirlenen oranların üzerinde avans verilmesi düşünülen hallerde, ilgisine göre Bakanlığımız uygun görüşü veya üst yönetici kararının ihaleye çıkılmadan önce, idari şartnamenin hazırlanması aşamasında alınması gerekmektedir. Genel bütçeli idarelerce duyuru yapıldıktan sonra sözleşme aşamasında veya sözleşme yapıldıktan sonra istenecek uygun görüş talepleri Bakanlığımızca işleme konulmayacaktır. İdarelerin bu konuda dikkatli olmaları gerekir.



11. Diğer hususlar

(1) Harcama yetkilisi mutemedine verilecek avans veya adına açılacak krediler için harcama yetkilisinden alınacak harcama talimatlarında; verilecek avans veya açılacak kredi tutarı ile harcama yetkilisi mutemedinin adı belirtilir. Harcama yetkilileri, harcama yetkilisi mutemetlerine verilecek avanslarda;

a) Belirlenen sınırlar dahilinde olmak şartıyla, ihtiyaç tutarında avans verilmesine,

b) Avansın ivedi ihtiyaçlar için verildiği göz önünde bulundurularak, olağanüstü durumlar dışında alım işine, avansın verildiği tarihten itibaren en geç beş gün içinde başlanılmasına,

c) Avans verilmesini gerektiren ihtiyaçların ortadan kalkması halinde avansın veya kullanılmayan artıkların, bekletilmeden muhasebe birimi vezne veya banka hesaplarına iade edilmesine,

özen gösterecekler, kamu idaresine ait paranın gereksiz yere mutemetler üzerinde kalmasına izin vermeyeceklerdir.

(2) 5018 sayılı Kanunun 35 inci maddesi ve Ön Ödeme Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik hükümleri gereğince harcama yetkilisi mutemetleri; kendilerine verilen avanslara ilişkin kanıtlayıcı belgeleri bir ay içerisinde ödeme emri belgesi ekinde, muhasebe yetkilisine vermekle yükümlüdür. Mahsup süresi, avansın verildiği güne, son ayda tekabül eden günün mesai saati bitiminde, sürenin bittiği ayda avansın verildiği güne tekabül eden bir gün yok ise, süre o ayın son gününün mesai saati bitiminde sona erer. Örneğin;15/03/2006 tarihinde alınan avansın en geç 15/04/2006 tarihinin mesai saati sonuna kadar mahsup edilmesi gerekir. Ancak, bu gün tatil gününe (Cumartesi) rastladığından takip eden ilk iş günü olan 17/04/2006 Pazartesi günü mesai saati sonuna kadar mahsubu gerekir. 30/01/2006 tarihinde alınan avansın ise en geç 28/02/2006 günü mesai saati bitimine kadar mahsup edilmesi gerekmektedir. Belirtilen sürede mahsup edilmeyen avanslar, mahsup edilmesi gereken tarihten itibaren, 6183 sayılı Kanunun değişik 51 inci maddesi hükmüne göre hesaplanacak gecikme zammı ile birlikte, anılan Kanun hükümlerine göre ilgili mutemetten tahsil edilir.

(3) Genel bütçe kapsamındaki idarelerce yurt dışından yapılacak alımlarla ilgili olarak açtırılacak akreditif karşılığı kredilere ilişkin izin başvurularında Ek-1 form kullanılır. Formda, mal bedeli ve ilgili banka veya muhabirine döviz olarak ödenmesi gereken komisyonlar ile diğer gider karşılıklarının döviz cinsinden toplamı ile akreditif işlemlerini idare ve banka nezdinde takiple görevlendirilen personelin adı, soyadı ve unvanı belirtilir.

                                 

12. Kaldırılan düzenlemeler ve yürürlük

(1) 20/2/2004 tarihli ve 25379 birinci mükerrer sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 1 ve 10 sıra nolu Muhasebat Genel Müdürlüğü Genel Tebliğleri ek ve değişiklikleri ile birlikte yürürlükten kaldırılmıştır.

(2) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

(3) Tebliğ olunur.


EK-1

                            
KREDİ TALEPNAMESİ

                                                                                                                
Sayı:                                                                                                                         Tarih: ...../..../......



  ............................................................................  DEFTERDARLIĞINA / MALİYE BAKANLIĞINA 
                                                                                                      (Muhasebat Genel Müdürlüğü)
                                                                                                                                                     ANKARA




Bütçe Yılı


Harcama Biriminin
Adı

Kodu
               
Kurumsal Kod
Fonksiyonel Kod

Finansman
Tipi
Ekonomik Kodu
AÇIKLAMA

I

II

III
IV
I
II
III
IV
I
I
II
III
IV
















Açılması istenilen kredinin toplamı
Yazı ile
                     Rakam ile


Ödeneğin bulunduğu muhasebe
 biriminin
Adı

Kodu

Muhasebe birimine gönderilen ödeme emrinin tarih ve no.su
  .../.../20...
Genel  no:
Özel no:   
Alınacak malın/hizmetin niteliği (Malın cinsi, birim fiyatı,
miktarı ve KDV tutarını gösteren liste eklenir.)

Alımın nereden yapılacağı

Alımın yasal dayanağı

Harcama yetkilisi mutemedinin adı ve soyadı, görevi

Kredinin açılacağı banka veya muhasebe biriminin adı

Gereken hallerde görüş yazısının tarih ve sayısı




















       
                Yukarıda ayrıntısı gösterilen alım işi için kredi açılmasını müsaadelerine arz/rica ederim.

                              

Harcama Yetkilisi

           İmzası
Adı-Soyadı-Unvanı







EK-2

KREDİ ÖDEME TALİMATI




                ...........................MUHASEBE BİRİMİNE/
                 ..................... BANKASI .................. ŞUBESİ MÜDÜRLÜĞÜNE


Banka hesap no:


Aşağıda bilgileri yer alan alacaklıya, Muhasebe Birimi/Bankanız nezdinde adıma açılmış olan krediden yalnız ...........................................................YTL tutarını ödeyiniz/hesabına aktarınız.


                                                                                                                                                    .../.../......

İmza
    Adı-Soyadı
    ................................. Dairesi
    Harcama Yetkilisi Mutemedi                                      

     

Alacaklının:
Adı Soyadı

Unvanı (Tüzel Kişiler İçin)

Vergi Kimlik Numarası

Banka Hesap Numarası

Ödemenin Nedeni


Mevzuat.Net

 

Not defteri

Günün Sözü

Mali Hizmet Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon forFree Blogger Template