PİYASA FİYAT ARAŞTIRMASI
4734 sayılı K.İ.K’nun 22’nci
maddesinin son fıkrasında; “Bu maddeye göre yapılacak alımlarda, ihale
komisyonu kurma ve Kanun’un 10’uncu maddesinde sayılan yeterlik
kurallarını arama zorunluluğu bulunmaksızın, ihale yetkilisince
görevlendirilecek kişi veya kişiler tarafından piyasada fiyat
araştırması yapılarak ihtiyaçlar temin edilir” denilmektedir.
Merkezi Yönetim Harcama Belgeleri Yönetmeliği’nin 4’üncü maddesinin son bendinde ise;
Piyasa
Fiyat Araştırması Tutanağı: “Doğrudan temin usulüyle ihale komisyonu
kurulmadan yapılacak alımlarda; alımı yapmakla görevlendirilen kişi veya
kişilerce yapılan piyasa fiyat araştırması sonucunda,
alınan
teklifleri, uygun görülen fiyat ile üyükleniciyi gösteren ve söz konusu
kişi veya kişilerce imzalanan tutanağı ifade eder.” şeklinde
tanımlanmıştır. (1)
Piyasa Fiyat Araştırması Nasıl Yapılmalıdır?
Kanunun
“piyasa fiyat araştırması yapılması” tabirinden, ihtiyacın gerçek
piyasa rayiçlerine uygun bir şekilde temin edilmesini sağlamaya yönelik
bir düzenleme yaptığı anlaşılmaktadır.
Bu anlayışa göre,
görevlendirilen kişilerce gerekli olan her türlü piyasa fiyat
araştırmasının sağlıklı, gerçekçi ve kanıtlanabilir şekilde yapılması
zorunludur.
1- Sağlıklı ve Gerçekçi Piyasa Fiyat Araştırmasının
Önemi; İhale usullerine göre yapılan alımlarda fiyat, isteklilerin
verdiği tekliflere göre belirlenirken, doğrudan teminde idare tarafından
yaptırılan piyasa fiyat araştırması ile belirlenmektedir.
Dolayısı
ile idare, sağlıklı ve gerçekçi piyasa fiyat araştırması yaparak,
doğrudan teminin doğasından kaynaklanan zaafiyetleri ve rekabetsiz
ortamın kendisine yükleyebileceği riskleri en aza indirebilir.
2-
Kanıtlanabilir Piyasa Fiyat Araştırmasının Önemi; Doğrudan temin
sürecine katılan görevlilerin sorumlulukları ve yaptıkları işlemlerin
kanıtlanabilirliği ile ilgilidir.
Nitekim 5018 sayılı Yasanın muhtelif maddelerinde kamu görevlilerinin mali sorumlulukları ile ilgili hükümler mevcuttur.
Bu nedenle piyasa fiyatının tespitine yönelik çalışmaların somut, ve dayanakları ile birlikte kanıtlanabilir olması gerekir.
Piyasa fiyatını araştırırken, belli sayıda ve belli yerlerden fiyat alınmasına yönelik ihale mevzuatımızda bir düzenleme yoktur.
Bu tamamen sorumluluk altına giren görevlilerin takdirindedir.
Ancak,
alımı yapılacak malın varsa yetkili satıcısı veya bayilerinden mutlaka
fiyat sorulmalı ve yapılan araştırmalar piyasa fiyat araştırması
tutanağında gösterilmelidir.
Sayıştay 7. Dairesinin 10.12.1998
tarih ve 8342 Sayılı Kararı... ÇBS saten yarımat sentetik boyanın birim
fiyatı için, ÇBS bayilerinden fiyat teklifi alınması gerekirken, boya
bayiliği ile hiç ilgisi olmayan 3'üncü kişilerden teklif alındığı; oysa
ÇBS firmasının bayi sistemiyle çalışan bir kuruluş olduğu ve perakende
satış bayilerindeki satış listeleri fabrika tarafından belirlendiği,
peşin satışlarda bayilerin %12+%12 oranında ıskonto uygulamaları
gerektiği; bu durumda bayi fiyatı ile diğer kişilerden alınan fiyat
teklifi arasında fahiş fark olduğu görüldüğünden, ÇBS saten boya imalatı
için bayi fiyatı yerine daha yüksek fiyat esas alınarak yeni birim
fiyat oluşturulması ve bedelinin bu fiyattan verilmesinin mümkün
olmadığına,
Merkezi Yönetim Harcama Belgeleri Yönetmeliğinin 4
üncü maddesinde Piyasa Fiyat Araştırma Tutanağı; Doğrudan temin usulüyle
ihale komisyonu kurulmadan yapılacak alımlarda; alımı yapmakla
görevlendirilen kişi veya kişilerce yapılan piyasa fiyat araştırması
sonucunda alınan teklifleri, uygun görülen fiyat ile yükleniciyi
gösteren ve söz konusu kişi veya kişilerce imzalanan bu Yönetmelik eki 2
örnek numaralı tutanağı,
?Uygulamada, piyasa fiyat araştırması
kapsamında en az 3 istekliden fiyat alınması ve bu hususun
belgelendirilmesi şeklindeki yerleşik anlayış mevcuttur.
Ancak, ihale mevzuatımızda bu uygulamayı doğrular her hangi bir hükmün bulunmamaktadır.
Bu konuda arz piyasasının durumuna göre davranılması;
Eğer
arz piyasasında yeteri kadar satıcı varsa, mümkün olan en fazla sayıda
satıcıdan teklif almak, buna karşılık arz piyasasında yeteri kadar
satıcı olmayan ürünlerde mümkün olan sayıda satıcıdan teklif almak,
daha doğru bir yaklaşım olacaktır.
Böyle
bir yaklaşımla hareket edilmesi, arz piyasası çok dar olan ürünlerde,
idarelerin mutlaka 3 teklif araştırma külfetinden kurtaracaktır.
Bütün
bu yaklaşımların yanında, mümkün olan hallerde, oluşacak fiyatın gerçek
piyasa rayicini yansıtıp yansıtmadığının tahkiki de yapılmalıdır.
Örneğin
akaryakıt alımında oluşan fiyatı EPDK’ nın ilan ettiği fiyatlar ile,
çeşitli mal, hizmet ve yapım işi alımlarında oluşan fiyatları, resmi
kurum ve kuruluşlarca belirlenen fiyatlar ve DMO tarafından sanal
katalogdan ilan edilen fiyatlar ile karşılaştırıp tahkik etmek yerinde
bir davranış olacaktır.(2)
-------------
Piyasa Fiyat Araştırması Sonuçlarının İhale Yetkilisinin Onayına Sunulması Gerekir mi?
MYHBY’
nin 4 üncü maddesinde; “…söz konusu kişi veya kişilerce imzalanan bu
Yönetmelik eki 2 örnek numaralı tutanağı,… ifade eder”
Hükmü yer almaktadır.
Bu
ifadeden, piyasa fiyat araştırma tutanağının görevlendirilen kişilerce
imzalanması ile alım sürecinin tekemmül edeceği gibi bir sonuç
anlaşılmaktadır.
Ancak, ihale yöntemleri kullanılarak rekabet
ortamında teklif edilen fiyatlar dahi ihale yetkilisi tarafından
onaylanırken, rekabet ortamının oluşmadığı ve fiyatın idare tarafından
belirlendiği doğrudan teminde oluşan fiyatın ihale yetkilisince
onaylanmaması düşünülemez.
Aksi durumda, Sayıştay’a karşı bizzat
kendisi sorumlu olan bir ihale yetkilisi, doğrudan teminle yapılan bir
alımın bedelini, ancak ödeme emri belgesini imzalarken görebilecek,
ancak bu aşamada fatura kesilmiş, teslim ve muayene-kabul işlemleri
tamamlanmış olduğundan müdahale edemeyecektir.
?Açıklanan nedenlerle,
MYHBY’ de yer alan bu düzenleme her ne kadar piyasa fiyat araştırma
tutanağının ihale yetkilisi tarafından onaylanmasına gerek olmadığı
şeklinde anlaşılabilirse de, bu hükmün ihale yetkililerinin 5018 sayılı
KMYKK kapsamındaki sorumlulukları ile birlikte değerlendirildiğinde bu
şekilde değerlendirilmemesinin zorunlu olduğu düşünülmektedir.(2)
-----------------------
Piyasa Fiyat Araştırması Yapacaklar Nasıl Görevlendirilmeli? (2)
Kanunun
22 nci maddesinde; “…ihale yetkilisince görevlendirilecek kişi veya
kişiler tarafından…” ifadesi yer almakta olup, bu ifadeye göre
görevlendirmenin şekli ile ilgili her hangi bir açıklama yer
almamaktadır.
Ancak, görevlendirilecek kişilerin alımdan doğrudan
sorumlu tutulabilmeleri için, görevlendirmenin yazılı olarak yapılması
zarureti vardır.
Görevlendirme ihale yetkilisince yapılmalıdır.
Yazılı olur verme biçiminde yapılabileceği gibi, onay belgesinde belirtilmek sureti ile de yapılabilir.
Her
doğrudan temin için ayrı görevlendirme yapılabileceği gibi, ihtiyacın
niteliği farklı görevlendirmeler gerektirmiyorsa, sürekli olarak aynı
kişiler de görevlendirilebilir.
İhtiyacın niteliği uzmanlık gerektiriyorsa, görevlendirilen kişilerde de buna uygun nitelik aranmalıdır.
Birden
fazla kişi görevlendirildi ise, bu kişilerin koordineli çalışmalarını
sağlamak amacıyla, içlerinden birinin başkan olarak görevlendirilmesinde
bir sakınca yoktur
KAYNAKLAR
(1) personel.gop.edu.tr/hizmetici/ihale/dogrudantemin.ppt
(2)Mehmet Sinan KORALTAN Maliye Bakanlığı Muhasebat Başkontrolörü
0 yorum:
Yorum Gönder