30 Aralık 2013 Pazartesi

6512 2014 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu

6512   2014 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu

27 Aralık 2013  CUMA
Resmî Gazete
Sayı : 28864 (Mükerrer)
KANUN
2014 YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE KANUNU
Kanun No. 6512                                                                                                Kabul Tarihi: 20/12/2013

26 Aralık 2013 Perşembe

İç Kontrol ve ön mali kontrol

İç Kontrol Tanımı
-    İç kontrol; idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini, varlık ve kaynakların korunmasını, muhasebe kayıtlarının doğru ve tam olarak tutulmasını, mali bilgi ve yönetim bilgisinin zamanında ve güvenilir olarak üretilmesini sağlamak üzere idare tarafından oluşturulan organizasyon, yöntem ve süreçle iç denetimi kapsayan mali ve diğer kontroller bütünüdür.
İç Kontrolün Amacı
-    Kaynakların etkili ve etkin bir şekilde ve idarenin amaçlarına uygun olarak kullanımını sağlamak
-    Mevzuata uygunluğu sağlamak
-    İdarenin faaliyetleri hakkında düzenli, zamanında ve güvenilir bilgi sağlamak
-    İdarenin varlıklarını korumak, yolsuzluk ve usulsüzlüğü önlemek
İç Kontrolün Bileşenleri
-    Kontrol Ortamı
-    Risk Değerlendirme
-    Kontrol Faaliyetleri
-    Bilgi ve İletişim
-    İzleme
İç Kontrolün Temel Özellikleri
-    Yönetim Sorumluluğunda
-    Mali ve Mali Olmayan Tüm İşlemleri Kapsar
-    Risk Esasına Dayanır
-    Makul Güvence Sağlar
-    Her Yıl Değerlendirmeye Tabi Tutulur
İç Kontrol Sorumluluğu
-    Üst yöneticiler: Sistem kurma ve gözetim
-    Harcama yetkilileri: Uygulama
-    Mali hizmetler birimi: Sistemin kurulması, standartların uygulanması çalışmaları ve ön mali kontrol
-    Muhasebe yetkilileri: Kayıtların usulüne uygunluğu ve saydamlık
-    Gerçekleştirme görevlileri: Uygulama
Ön Mali Kontrol
-    İç kontrolün bir parçasıdır
-    Bağlayıcı değildir
-    Danışma ve önleyici niteliğindedir
-    Sadece bir birimin görevi değildir
Önceki Sistemde Ön Mali Kontrol Yapan İdareler
-    Maliye Bakanlığı
-    Maliye Bakanlığının Birimleri
-    Sayıştay
-    İdareler

Ön Mali Kontrol - 1
-    MALİYE BAKANLIĞI
-    Sözleşme Tasarılarının Vizesi
-    Avans ve Kredi İzinleri
-    Harcırah Vizeleri
-    Yan Ödeme Cetvellerinin Vizesi   
Ön Mali Kontrol - 2
-    MALİYE BAKANLIĞI BİRİMLERİ
-    Gider Yüklenme Belgeleri
-    Ödeme Emirlerinin Vizesi
-    Uygunluk Denetimi
-    İhale Komisyonlarına Katılım
Ön Mali Kontrol - 3
-    SAYIŞTAY
-    Sözleşme ve Bağıtların Tescili
-    Kadro Cetvellerinin Vizesi
-    Ödeme Emirlerinin Vizesi
Ön Mali Kontrol - 4
-    İDARELER
-    Tahakkuk Memurları
-    İhale Komisyonu Üyeleri
-    Diğer Görevliler
-    İta Amirlerinin Gözetim Görevi

Ön Mali Kontrol
-    Tanım: İdarelerin gelir, gider, varlık ve yükümlülüklerine ilişkin mali karar ve işlemlerin; idarenin bütçesi, bütçe tertibi, kullanılabilir ödenek tutarı, ayrıntılı harcama programı, finansman programı, merkezi yönetim bütçe kanunu ve diğer mali mevzuat hükümlerine uygunluğu ve kaynakların etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde kullanılması yönlerinden yapılan kontrol
Harcama Birimlerinde Ön Mali Kontrol
-    Süreç kontrolü: İşlemlerin ardışık kontrolü
-    Gerçekleştirme görevlisi kontrolü
-    Harcama yetkilisi kontrolü
-    Muhasebe yetkilisi kontrolü
-    Mali hizmetler birimi kontrolü
Mali Hizmetler Biriminde Ön Mali Kontrol (1)
-    Tasarıların mali yükü
-    Taahhüt evrakı ve sözleşmeler
-    Ödenek gönderme belgeleri
-    Ödenek aktarmaları
-    Kadro dağılımları
-    Seyahat kartı
Mali Hizmetler Biriminde Ön Mali Kontrol (1)
-    Seyyar görev tazminatı
-    Geçici işçi pozisyonları
-    Yan ödeme cetvelleri
-    Sözleşmeli personel sözleşmeleri
-    Yurt dışı kira katkısı
Ön Mali Kontrolde Görevler Ayrılığı İlkesi
-    Harcama yetkilisi ile muhasebe yetkilisi görevi aynı kişide birleşemez.
-    Mali hizmetler biriminde ön mali kontrol görevini yürütenler mali işlem sürecinde görev alamazlar.
BÜTÇE UYGULAMA SÜRECİ (1)
(Genel Bütçe Kapsamındaki İdarelerde)
BÜTÇE UYGULAMA SÜRECİ (2)
(Özel Bütçeli İdareler)
Yeni Mali Yapıda Maliye Bakanlığı
Merkezi Uyumlaştırma
-    İç kontrol standartlarının belirlenmesi
-    Ön mali kontrol standart ve yöntemlerinin belirlenmesi
-    İç kontrol ve ön mali kontrol düzenleme ve uygulamalarının izlenmesi
-    Koordinasyon, rehberlik, eğitim




12 Aralık 2013 Perşembe

Kamu İç Mali Kontrol Standartlarına Uyum Genelgesi

Kamu İç Mali Kontrol Standartlarına Uyum Genelgesi yayımlanmıştır.  
İlgili dokümana ulaşmak için tıklayınız.

T.C.
MALİYE BAKANLIĞI
Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü
SAYI    :70451396-24.                                                      02.12.13*10775
KONU : Kamu İç Kontrol Standartlarına Uyum                 
GENELGE
Bilindiği üzere, 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunuyla kamu malî yönetim sistemimiz uluslararası standartlar ve Avrupa Birliği uygulamalarına uygun bir şekilde yeniden düzenlenmiş ve bu kapsamda etkin bir iç kontrol sisteminin oluşturulması amaçlanmıştır.
5018 sayılı Kanunun 55 inci maddesi ile mali yönetim ve iç kontrol sistemine ilişkin standart ve yöntemlerin belirlenmesi, geliştirilmesi ve uyumlaştırılması, sistemlerin koordinasyonunun sağlanması ve kamu idarelerine rehberlik hizmeti verilmesi konularında Maliye Bakanlığı yetkili kılınmıştır.
Ayrıca 31/12/2005 tarihli ve 26040 (3. mükerrer) sayılı Resmi Gazetede yayımlanan İç Kontrol ve Ön Mali Kontrole İlişkin Usul ve Esasların 5 inci maddesinde, iç kontrol standartlarının merkezi uyumlaştırma görevi çerçevesinde Maliye Bakanlığı tarafından belirlenip yayımlanacağı ve idarelerin mali ve mali olmayan tüm işlemlerinde bu standartlara uymakla ve gereğini yerine getirmekle yükümlü oldukları ifade edilmiştir.
Bu çerçevede Bakanlığımız tarafından hazırlanan Kamu İç Kontrol Standartları Tebliği 26/12/2007 tarihli ve 26738 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. Söz konusu Tebliğle, kamu idareleri tarafından iç kontrol sistemlerinin Kamu İç Kontrol Standartlarına uyumunu sağlamak üzere yapılması gereken çalışmaların belirlenmesi, bu çalışmalar için eylem planı oluşturulması, gerekli prosedürler ve ilgili düzenlemelerin hazırlanması çalışmalarının 31/12/2008 tarihine kadar tamamlanması, söz konusu çalışmaların etkili bir şekilde yürütülmesini sağlamak üzere idarelerin üst yöneticileri tarafından gerekli önlemlerin alınması gerektiği belirtilmiştir.
Diğer yandan Bakanlığımız tarafından yayımlanan 04/02/2009 tarihli ve 1205 sayılı genel yazı ve ekinde yayımlanan Kamu İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Rehberi ile kamu idarelerinin iç kontrol sistemlerinin Kamu İç Kontrol Standartları ile uyumlu hale getirmek üzere yapılması gereken çalışmalar belirlenmiş ve kamu idarelerinin bu çalışmalar için eylem planı oluşturma, gerekli prosedürleri ve ilgili düzenlemeleri hazırlama çalışmalarında bu rehberden yararlanmalarına olanak sağlanmıştır.
Ayrıca anılan genel yazıda; kamu idarelerinin Kamu İç Kontrol Standartlarına uyum eylem planlarını, Kamu İç Kontrol Standartları çerçevesinde en geç 30/06/2009 tarihine kadar hazırlayarak üst yönetici onayını müteakip bir ay içinde Bakanlığımıza ve ayrıca ikep@bumko.gov.tr e-posta adresine göndermeleri gerektiği belirtilmiş ve daha önce yürürlüğe konulmuş eylem planlarında, bu genel yazı ve Rehber doğrultusunda değişiklik yapılması halinde, revize edilmiş eylem planlarının da üst yönetici onayını müteakip Bakanlığımıza gönderileceği ifade edilmiştir. Yazıda ayrıca eylem planlarında yer alan çalışmaların en geç 30/06/2011 tarihinde tamamlanmasının öngörülmesi istenmiştir.
Bu çerçevede, genel yönetim kapsamındaki toplam 2691 kamu idaresinin Kamu İç Kontrol Standartlarına uyum eylem planları Bakanlığımıza gönderilmiş bulunmaktadır. Eylem planı gönderen ve göndermeyen idareler ile gönderilen eylem planlarının incelenmesi sonucu
elde edilen tespitler ve öneriler Bakanlığımız www.bumko.gov.tr/kontrol   adresinde güncel olarak yayımlanmaktadır.
Bununla birlikte, merkezi uyumlaştırma görevi çerçevesinde Bakanlığımız tarafından yürütülen izleme çalışmaları sonucunda;
Bazı kamu idarelerinin anılan tebliğ, genel yazı ve eki rehber kapsamında yapılması gereken çalışmaları tamamlamadıkları ve Kamu İç Kontrol Standartlarına uyum eylem planlarını Bakanlığımıza göndermedikleri, Bazı kamu idarelerinin ise eylem planlarında öngördükleri eylemleri öngörülen sürelerde tamamlayamadıkları ve yapılması gereken işlemler hakkında tereddütlerin oluştuğu, tespit edilmiştir.
Öte yandan Sayıştay tarafından Türkiye Büyük Millet Meclisine sunulan 2012 yılı Dış Denetim Genel Değerlendirme Raporunda da iç kontrol sistemine ilişkin değerlendirmelere yer verilmiş, bazı kamu idarelerinde Kamu İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Rehberinde yer alan ilke, yöntem ve süreçlerin takip edilmediği belirtilmiştir. Raporda denetimler sonucunda, bazı kamu idarelerinin Kamu İç Kontrol Standartlarına uyum eylem planlarını hazırlamadıklarının, eylem planı hazırlayan bazı kamu idarelerinde ise;
Eylem planı hazırlık çalışmalarının üst yönetici onayıyla başlatılmadığının, eylem planı hazırlık çalışmalarını üst yönetici onayı ile başlatan kamu idarelerinde üst yönetici onayında veya onaya ekli dokümanda; çalışmanın amacı ve kapsamı, harcama birimleri, strateji geliştirme birimi ve çalışmalarda görev alacak kurul, grup ve personelin bu çalışmalardaki görev ve sorumlulukları ve çalışmaların üst yönetici tarafından periyodik olarak izlenmesine ilişkin yöntem ile gerek duyulan diğer hususlara ilişkin herhangi bir açıklamanın yapılmadığının,
Eylem planı hazırlık sürecinde iç kontrol izleme ve yönlendirme kurulu ile Kamu İç Kontrol Standartlarına uyum eylem planı hazırlama grubunun oluşturulmadığının, bu kapsamda mevcut durum ile 5018 sayılı Kanun ve ilgili diğer mevzuatta öngörülen iç kontrol sistemini karşılaştıran ve eksiklikleri ortaya koyan raporun düzenlenmediğinin, eylem planlarının mevcut durum ve eksiklikler belirlenmeden hazırlandığının ve bu haliyle onaylandığının,
Eylem planlarında Kamu İç Kontrol Standartları Tebliğinde yer alan standartların karşılığı olan eylemlerin belirtilmediğinin, belirlenen eylemler için süre konulmadığının, öngörülen eylemlerin başlatılmadığının ya da süresinde tamamlanmadığının,
Kamu İç  Kontrol  Standartlarına uyum eylem planı hazırlık çalışmalarına taşra teşkilatının   dahil   edilmediğinin,   bu   haliyle   eylem   planının   kurumsal   nitelik taşımadığının, tespit edildiği belirtilmiştir.
Bakanlığımızın ve Sayıştay'ın yukarıda belirtilen tespitleri doğrultusunda, kamu idarelerince Kamu İç Kontrol Standartlarına uyum eylem planlarının hazırlanması, uygulanması ve revize edilmesi çalışmalarında esas alınmak üzere aşağıda yer alan açıklamaların yapılmasına gerek duyulmuştur.
1)  İlk defa eylem planı hazırlayacak kamu idarelerinin söz konusu çalışmaları Kamu İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Rehberinde de belirtildiği üzere üst yönetici onayı ile başlatmaları ve üst yöneticiden alınacak onayda; Rehberde belirtilen hususlara yer vermeleri uygun olacaktır.
2)  Eylem planı hazırlık çalışmalarında etkinliğin sağlanması bakımından iç kontrol izleme ve yönlendirme kurulu ile uyum eylem planı hazırlama grubunun oluşturulması ve üst
yönetici onayında söz konusu kurul ve grupların görev ve sorumluluklarına da yer verilmesi yerinde olacaktır.
3)  İdarede Kamu İç Kontrol Standartlarına uyumlu bir iç kontrol sisteminin oluşturulmasını sağlamak amacıyla yapılması gereken çalışmaların belirlenebilmesi için öncelikle idaredeki mevcut durum ile 5018 sayılı Kanun ve ilgili diğer mevzuatta öngörülen iç kontrol sistemini tespit eden, karşılaştıran ve boşlukları ortaya koyan bir rapor hazırlanması gerekmektedir. Kamu İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı ise Rehberde yer alan yöntem ve açıklamalar dikkate alınarak hazırlanmalı ve üst yönetici onayı ile yürürlüğe konulmalıdır.
4)  Kamu idareleri tarafından hazırlanarak Bakanlığımıza gönderilen eylem planları; öngörülen eylemlerin gerçekleştirilmesi sırasında ortaya çıkan ihtiyaçlar doğrultusunda üst yöneticinin onayıyla her zaman revize edilebilecektir. Bu çerçevede eylem planını Maliye Bakanlığına gönderdikleri halde öngördükleri eylemleri öngörülen tarihlerde tamamlayamayan kamu idarelerinin de eylem planlarını buna göre revize etmesi gerekmektedir. Ancak söz konusu revize çalışmalarında sadece tamamlanamayan eylemlerin değil eylem planlarında öngörülen tüm eylemlerin Kamu İç Kontrol Standartları ve bu standartların sağlanması için belirlenmiş genel şartlar çerçevesinde yeniden değerlendirilmesi uygun olacaktır. Tamamlanmış olan eylemlere rağmen kamu iç kontrol standardı ve ilgili genel şartlar kapsamında halen makul güvence sağlanamadığı sonucuna varılmış ise yeniden eylem öngörülmesi hususu değerlendirilmelidir.
Eylem    planlarında    yer    verildiği    halde    gerçekleştirilemeyen    eylemlerin gerçekleşmeme nedenleri araştırılmalı ve bu çerçevede;
•    Eylemin revize edilmesi,
•    Eylemin tamamlanma tarihinin revize edilmesi,
•    Eylemden vazgeçilmesi,
•    Yeni bir eylem öngörülmesi,
gibi seçeneklerden birine veya birkaçına karar verilmelidir.
5)  Kamu idarelerinin eylem planlarında öngördükleri eylemlerin tamamının gerçekleştirilmiş olması kamu iç kontrol standartlarına uyumun tam olarak sağlandığı anlamına gelmemektedir. 5018 sayılı Kanun ve ilgili diğer mevzuat, iç kontrol sistemi ve işleyişinin düzenli ve sürekli olarak izlenmesini ve geliştirilmesini öngörmektedir. Bu nedenle kamu idarelerinin mevcut eylem planlarında öngörülen eylemler tamamlandıktan sonra da düzenli olarak mevcut durumlarını Kamu İç Kontrol Standartları ve bu standartların sağlanması için belirlenmiş genel şartlar çerçevesinde yeniden değerlendirmeleri gerekmektedir.
Kamu idarelerinin bu çerçevede yapacakları değerlendirmeler sonucunda;
Tüm standartlar için makul güvence sağlandığı sonucuna varılmış ise söz konusu açıklamaları içeren eylem planının hazırlanarak üst yönetici tarafından onaylanması ve Bakanlığımıza gönderilmesi, bununla birlikte mevcut durumun Kamu İç Kontrol Standartları çerçevesinde belirli aralıklarla gözden geçirilmesine devam edilmesi,
Makul güvencenin sağlanmadığı anlaşılan standartların bulunması halinde ise, Kamu İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Rehberi ile bu Genelgede yer alan açıklamalar çerçevesinde yeni bir eylem planının hazırlanması ve üst yöneticinin onayı ile uygulamaya konulması,
gerekmektedir.
6)  Teşkilat yapısı değiştirilen kamu idareleri yeni durumlarına göre yeniden eylem planı  hazırlayacaklardır.   Ayrıca  yeni  kurulacak  kamu  idareleri  de  Kamu  İç  Kontrol
Standartlarına    Uyum    Eylem    Planı    Rehberini    dikkate    alarak    eylem    planlarını hazırlayacaklardır.
7)  İlk defa veya yeniden hazırlanacak eylem planlarının dönemi iki yılı geçmemek üzere idareler tarafından belirlenecektir.
8) Hazırlanan eylem planlarının kurumsal nitelik taşıması bakımından taşra teşkilatı olan kamu idarelerinin eylem planı hazırlık ve revize çalışmalarına taşra teşkilatını da dahil etmesi gerekmektedir. Bununla birlikte taşra birimlerinin ayrıca bir eylem planı hazırlama zorunluluğu bulunmamaktadır.
9)  Eylem planlarının hazırlanması çalışmalarında yeniden İç Kontrol İzleme ve Yönlendirme Kurulu ve Eylem Planı Hazırlama Grubu oluşturulmasına gerek olmayıp, daha önce oluşturulmuş kurul ve gruplar revize çalışmalarını yürütebileceklerdir. Ancak teşkilat yapısı değiştirilen kamu idarelerinin eylem planlarının yeniden hazırlanması çalışmalarında söz konusu kurul ve grupların yapısının gözden geçirilmesi ve gerektiğinde yeniden oluşturulması uygun olacaktır.
10)  Eylem Planlan idarelerin kendi ürünleri olmak durumundadır. Bakanlığımız tarafından yayımlanan Kamu İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Rehberinde açıklanan eylem planı hazırlama süreci; eylem planlarının üst yöneticinin liderliği ve gözetiminde, strateji geliştirme biriminin teknik desteği ve koordinatörlüğünde, harcama birimlerinin temsilcilerinin katılımıyla hazırlanmasına imkan sağlayacak şekilde tasarlanmıştır. Bu nedenle, rehberde belirtilen birim ve görevlilerin katılımı olmaksızın, eylem planlarının hazırlanması işinin hizmet alımı suretiyle özel kişi ve kuruluşlara yaptırılmaması gerekmektedir.
11)  Türkiye İstatistik Kurumu tarafından en son açıklanan adrese dayalı nüfus kayıt sistemi sonuçlarına göre nüfusu 10.000'i geçmeyen belediyelerin, kamu iç kontrol standartlarına uyum sorumluluğu bulunmakla birlikte, eylem planı hazırlama zorunluluğu bulunmamaktadır. Söz konusu belediyelerden eylem planlarını Bakanlığımıza göndermiş olanların mevcut eylem planlarını revize etmeleri bu belediyelerin takdirine bırakılmıştır.
12)  Bakanlığımıza eylem planı göndermeyen kamu idareleri ile eylem planlarını yeniden hazırlayacak kamu idareleri eylem planlarını, yukarıda yer alan açıklamalar, www.bumko.gov.tr/kontrol adresinde yer alan tespit ve öneriler ve Kamu İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Rehberi çerçevesinde en geç 31/12/2014 tarihine kadar hazırlayacaklar ve üst yöneticinin onayını müteakip on işgünü içinde Bakanlığımıza ve ayrıca ikep@bumko.gov.tr e-posta adresine göndereceklerdir.
13)  İdareler tarafından hazırlanan eylem planlarında öngörülen eylemlerin gerçekleşme sonuçları, idarelerin strateji geliştirme birimleri tarafından her yılın Haziran ve Aralık ayı sonu itibarıyla iki dönem halinde ve eylem planı formatında üst yöneticiye sunulacak ve birer nüshası bilgi için on iş günü içerisinde Bakanlığımıza gönderilecektir.
14)  5018 sayılı Kanuna ekli (I) ve (II/B) sayılı cetvellerde yer alan kamu idarelerinde yürütülen kamu iç kontrol standartlarına uyum çalışmaları hakkında her yılın Ocak ayında üst yönetici tarafından ilgili Bakana bilgi verilecektir.
Bilgilerini ve gereğini arz / rica ederim.
Mehmet ŞİMŞEK Maliye Bakanı

10 Aralık 2013 Salı

Kamu kurum ve kuruluşlarında f klavye

Klavyelerde bir dayatmanın eseri olduğuna inandığım q klavyenin yerine f klavyenin kullanılmasına yönelik bir adım nihayet atıldı. Bu konuda yayınlanan genelgeye göre Kamu kurum ve kuruluşlarında 2017 yılına kadar klavyelerde bir dönüşümün yapılacağı belirtiliyor.
—  F Klavye ile İlgili 2013/13 Sayılı Başbakanlık Genelgesi

5 Aralık 2013 Perşembe

Damga Vergisi Kesintisi

488 sayılı Damga vergisi Kanununun I sayılı Tablosuna göre kamu personeline ödenen
aylıklardan “Aile ve Çocuk Yardımı (657 S.Y 203 Md.)” dışında kalan kalemlerin
hepsinden binde 7,59 oranında damga vergisi alınır.
[(Aylık + Taban Aylık + Ek Gösterge + Kıdem Aylığı + 657 sayılı Kanun 152 inci
maddeye göre ödenen zam ve tazminatlar + Ek Ödeme + Makam Tazminatı + Görev
Tazminatı +Üniversite Ödeneği+ İdari Görev Ödeneği + Geliştirme Ödeneği + Eğitim
Öğretim Ödeneği + Yabancı Dil Tazminatı + Sendika Ödeneği ) ] X Binde 7,59 


 https://www.yyu.edu.tr/images/files/MAAS_HESAPLAMA_ESASLARI(1).pdf

Mevzuat.Net

 

Not defteri

Günün Sözü

Mali Hizmet Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon forFree Blogger Template