1 Kasım 2011 Salı

Öğretim elemanlarının ders yükü hesabı

Öğretim Elemanlarının Ders Yükleri ne kadar?

Prof.,Doç.,Yrd.Doç.,Öğr.Gör.,Okutman gibi öğretim elemanlarının Maksimum ek ders yükü ne kadar?
Öğretim elemanlarının teorik ders ve diğer uygulamaları arasındaki dağılım ne kadar olacak?


-----
Ek ders ücreti :
             Madde 11 – (Değişik : 27/6/1989 - KHK - 375/17 md.) (1)
             (Değişik birinci fıkra : 26/6/2001 - 4689/4 md.) 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanununun 36 ncı maddesine göre haftalık okutulması mecburi ders yükü saati dışında, kısmi statüde bulunanlar dahil öğretim elamanlarına görev unvanlarına göre Maliye Bakanlığının görüşü üzerine Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen mecburi ve isteğe bağlı dersler ve diğer faaliyetler  için bu ders ve faaliyetlerin haftalık ders programında yer alması ve fiilen yapılması şartıyla en çok yirmi saate kadar, ikinci öğretimde ise en çok on saate kadar ek ders  ücreti ödenir. Ders yüklerinin tamamlanmasında öncelikle normal örgün öğretimde verilen ders ve faaliyetler dikkate alınır.(2)
             (Değişik : 26/6/2001 - 4689/4 md.) Öğretim elemanlarının teorik derslerle yaptırdıkları uygulama, yönettikleri tez, seminer ve doktora çalışmalarının ve ara sınavların ne ölçüde ders yükünden sayılacağı Yükseköğretim Kurulunca belirlenir. Ara sınavlar için Yükseköğretim Kurulunca öğrenci sayısı gözönünde bulundurulmak suretiyle tespit edilecek ders yükü beş saati, diğer faaliyetler için belirlenecek ders yükü ise bir saati geçemez. Teorik dersler dışındaki faaliyetlerin ders yükünün tamamlanmasından sonraki kısmı ek ders ücretinin hesabında dikkate alınır. Ancak mecburi ders yükünün tamamlanmasında ve ek ders ücretinin hesabında, teorik dersler dışındaki faaliyetlerin haftalık en fazla on saatlik kısmı dikkate alınır, kalan kısmı ise maaş karşılığı sayılır.
             (Değişik: 9/4/1990 - KHK - 418/29 md.; İptal: Ana.Mah.nin 5/2/1992 tarih ve E.1990/22, K.1992/6 Sayılı Kararı ile; Yeniden düzenleme: 18/5/1994-KHK/527/21 md.) Dersi veren öğretim elemanına her ders için ayrı ayrı olmak üzere yarı yıl ve yıl sonu dönemlerinde her 50 öğrenci için 300 gösterge rakamının Devlet Memurları Kanununa göre aylıklar için belirlenen katsayı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarda sınav ücreti ödenir. Öğrenci sayısının hesabında küsurlar tama iblağ edilir ve 500 öğrenciden fazlası dikkate alınmaz. Ara sınavlar ve bütünleme sınavları için sınav ücreti ödenmez.
             Ek ders ücreti, aşağıdaki göstergelerin Devlet Memurları Kanununa göre aylıklar için belirlenen katsayı ile çarpımından oluşur. (3)
                                                                                                Ek Ders Ücreti
                                             Unvanı                                           Göstergesi
             ———————————————————  ————————
             Profesör                                                                               300
             Doçent                                                                                 250
             Yardımcı Doçent                                                                 200
             Öğretim Görevlisi ve Okutman                                           160
             (Beşinci fıkra mülga : 9/4/1990 - KHK - 418/29 md.)
             Yükseköğretim Kurumlarının kadrolarında olmayıp bu unvanları taşıyanlardan ders saati başına görevlendirilenlerin sosyal güvenlik kuruluşlarından almakta oldukları aylıklar bu şekilde görevlendirilmeleri nedeniyle kesilmez.
——————————
(1)    26/6/2001 tarih ve 4689 sayılı Kanunla, bu maddenin birinci ve ikinci fıkralarına getirilen değişiklikler 1/9/2001 tarihinde yürürlüğe girmektedir.
(2) 21/4/2005 tarihli ve 5335 sayılı Kanunun 28 inci maddesiyle, bu fıkrada yer alan "aşağıda belirlenen" ibaresi, "Maliye Bakanlığının görüşü üzerine Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen" olarak değiştirilmiş ve metne işlenmiştir.
(3)    Bu maddede yeralan ek ders ücreti göstergeleri 3/4/1998 tarih ve 4359 sayılı Kanunun 14'üncü maddesi ile değiştirilmiş ve metne işlenmiştir.

Sayfa 3


6036

             Müfredat programları uyarınca normal çalışma günlerinde çalışma saatinin bitiminden ve saat 17.00'den sonra başlayan gece öğretimi ile hafta tatili, yarı yıl veya yaz tatillerinde yapılan öğretimde yukarıdaki şekilde hesaplanan ek ders ücretleri % 60 zamlı ödenir. Yaz ve yarı yıl tatillerinde yapılan öğretim için verilecek ek ders ücretinin hesabında ders yükü dikkate alınmaz. (1) (2)

--------------------------------------------------------------------------------------------------
2-DERS YÜKÜ TESPİTİNDE UYULACAK ESASLAR
           

            Yükseköğretim  Kurulunun 01.11.2001 tarih ve 25184/2176 sayılı yazısına istinaden, 07.05.1990 tarih ve 90.20.599 sayılı kararı ile kabul edilen “Ders Yükü tespitinde uygulanacak esaslar” ile 2914 sayılı Yükseköğretim Kanununun 11 inci maddesinde 4689/4 sayılı kanunla yapılan değişiklik  30.10.2001 tarihinde Yürütme Kurulu toplantısında incelenmiş ve Üniversitelerarası Kurulun uygun görüşü de dikkate alınarak, Ders Yükü Tespitinde Uygulanacak Esasların aşağıdaki şekli ile kabulü, 2547 sayılı kanunun 11 inci maddesi uyarınca uygun görülmüştür.

            Öğretim Elemanlarının Ders Yükleri
            Madde 1.
            a) Maaş karşılığı haftalık normal ders yükü, öğretim üyeleri için 10 saat, öğretim görevlileri ve okutmanlar için 12 saattir. Bu normal ders yükünün dışında, bir öğretim elemanı, gerek kadrosunun bulunduğu gerekse diğer yükseköğretim kurumlarında, güz ve bahar yarıyıllarında mecburi ve isteğe bağlı olarak, ek ders ücreti ödenmek kaydı ile ders verebilir. Mecburi ve isteğe bağlı bu dersler ile diğer faaliyetler için haftalık ders programında yer alması ve fiilen yapılması şartı ile öğretim elemanının toplam olarak okutabileceği ek ders yükü normal örgün öğretimde en çok 20 saat, ikinci öğretimde ise en çok 10 saattir. Buna göre öğretim elemanlarının toplam olarak okutabileceği ek ders yükü  (saat/hafta) aşağıda belirtilmiştir.


Görev Ünvanları
Normal Ders Yükü
Maksimum Ek Ders Yükü
Genel 
Toplam

Normal Örgün Eğitim
II. Örgün  Eğitim
Toplam


Mecburi
İstekle
İstekle

Prof.
10
2
18
10
30
40

Doç.
10
4
16
10
30
40

Yrd.Doç.
10
8
12
10
30
40

Öğr.Gör.
12
12
8
10
30
42

Okutman
12
12
8
10
30
42


            b)  Yaz ve Yarıyıl tatillerinde yapılan eğitim ve öğretim faaliyetleri için ödenecek ek ders ücretinin tespitinde normal ders yükünü doldurmuş olma koşulu aranmaz.

            Bir başka ifade ile, sadece normal örgün öğretimde görev alan öğretim üyelerine en çok 30 saate, öğretim görevlileri ve okutmanlara 32 saate, hem normal örgün öğretim hem de ikinci öğretimde görev alan öğretim üyelerine de en fazla 40 saate, öğretim  görevlileri ve okutmanlara 42 saate kadar ek ders ücreti ödenebilir.

            c)  Rektör, Dekan, Enstitü ve Yüksekokul Müdürleri için ders yükü zorunluluğu aranmaz. Bunların yardımcıları ile Bölüm Başkanlarının haftalık normal ders yükü yukarıda belirtilen yükün yarısı kadardır.


            Ders Yüklerinin Denklikleri

            Madde 2 – Haftalık ders yükünün hesabında bilfiil, bizzat bulunmak ve yapmak şartı ile aşağıdaki denklikler esas alınır. Öğretim elemanlarının her türlü eğitim ve öğretim faaliyetleri teorik dersler ve diğer faaliyetler olmak üzere iki grupta toplanır.

            a) Teorik Dersler : Haftalık ders programında yer alan günü, saati ve yeri belirlenmiş, öğrenciye hitap eden öğretim elemanının aktif olarak katıldığı eğitim-öğretim faaliyetleri olup her saati bir ders yüküne eşdeğerdir. Bu dersler ön lisans, lisans ve lisansüstü düzeyde açılabilir. Benzer tez konularında çalışan lisansüstü öğrenciler için ilgili yönetmeliklere uygun olarak açılabilecek uzmanlık alan dersleri de yukarıdaki koşulları sağlamak kaydı ile bu kapsamda değerlendirilir. Uzmanlık alan dersleri Enstitü Yönetim Kurulunca tez danışmanının atandığı tarihte başlar ve Enstitü Yönetim Kurulunun öğrencinin mezuniyetine karar verildiği tarihe kadar devam eder. (29.01.2002) Bu dersler yarıyıl ve yaz tatillerinde de devam edebilir.

            b) Diğer Faaliyetler : Teorik dersler dışındaki tüm eğitim –öğretim faaliyetlerini kapsar.
            1- Haftalık ders programında günü, yeri, saati belirlenmiş, öğrenciye hitabeden, öğrencilerin aktif olarak katıldığı uygulamalı dersler ile teorik derslerin uygulamalarının ve laboratuar, tıbbi ve cerrahi klinik uygulamaları, seminer ve diğer benzeri faaliyetlerin her saati bir ders yüküdür.

            2- Bitirme ödevi, bitirme projesi, diploma projesi, (29.01.2002) proje ve staj raporu değerlendirme ve benzeri eğitim, öğretim ve danışmanlık hizmetlerini yöneten öğretim elemanları, öğrenci sayısına bakılmaksızın 2 saat/hafta uygulamalı ders yükü yüklenmiş sayılırlar.

            3- Her bir yüksek lisans öğrencisi tez danışmanlığı (tezli yüksek lisans için), dönem projesi danışmanlığı  (tezsiz yüksek lisans için) ve doktora öğrencisi tez danışmanlığı, her bir öğrenci için, 1 saat/hafta ders yüküdür. Ancak bir öğretim üyesinin yüksek lisans ve doktora tez  danışmanlıklarından kazanabileceği azami ders yükü 10 saat/haftayı geçemez. Lisansüstü tez danışmanlığı, öğretim elemanının öğrencinin danışmanlığına (ders ve tez dönemleri için) Enstitü Yönetim Kurulunca atandığı tarihte başlar ve Enstitü Yönetim Kurulunun öğrencinin mezuniyetine karar verdiği tarihe kadar devam eder.

            4-  Bir yarı yıl içinde yapılan her ara sınav karşılığı olarak derse kayıtlı öğrenci sayısına göre:

           
Öğrenci Sayısı
Ders Yükü
    1 –   50
1 Saat
  51 – 100
2 Saat
101 – 150
3 Saat
151 – 200
4 Saat
201 ve daha çok
5 Saat


ders yükü sınavın yapıldığı haftanın ders yüküne aynen eklenir. 




Laboratuar uygulamalı dersler, güzel sanat ve beden eğitimi derslerindeki öğrencilerin yarı yıl içindeki faaliyetlerinin değerlendirilmesi de ara sınav olarak kabul edilir.

Ek ders ücreti

Madde 3 – Ek der ücreti ödemelerinde aşağıdaki esaslar uygulanır.
a) Ek ders ücreti, haftalık normal ders yükü sınırını aşan teorik dersler ve diğer faaliyetlerin için ödenir. Kısmi statüde bulunanlar dahil öğretim elemanlarına normal örgün öğretimde en çok yirmi saate kadar, ikinci öğretimde ise en çok on saate kadar ek ders ücreti ödenir. Bir öğretim elemanı hem normal hem de örgün öğretimde, hem de ikinci öğretimde görev alıyorsa en çok otuz saate kadar (20 saati normal eğitim, 10 saati ikinci öğretimde olmak üzere) ek ders ücreti ödenir. Ders yüklerinin tamamlanmasında, öncelikle, normal örgün öğretimde verilen ders ve faaliyetler değerlendirilir.
Teorik dersler dışındaki faaliyetlerin ders yükünü tamamlanmasından sonraki kısmı ek ders ücretinin hesabında dikkate alınır. Ancak mecburi ders yükünün tamamlanmasında ve ek ders ücretinin hesabında teorik dersler dışındaki faaliyetlerin haftalık en fazla on saatlik kısmı dikkate alınır (08.01.2004) ve aşan kısmı için ekders ücreti ödenmez.
b) Ara sınavlar için öngörülen yük her bir dersin arasınavı için haftada beş saati aşamaz ve bu yükten doğan ek ders ücretleri, yalnızca ara sınavların veya ara sınav yerine geçen değerlendirmelerin yapıldığı hafta içi ödenir. Ek ders ücretinin hesabında, bir yarı yılda bir ders için yapılan ara sınavların en fazla dördü dikkate alınır ve aşan kısmı için ek ders ücreti ödenmez.
c) Eğitim programlarının derslerin blok halinde uygulandığı durumlarda, faaliyetlerin bir yarı yıllık süreye yayılarak ek ders yükü hesabı yapılır.
d) Tıp Fakültesinin 4,5 ve 6 sınıfları, konservatuar, yabancı, dil, resim-iş benden eğitimi ve spor, müzik eğitimi programları, labaratuvar, staj, uygulamalı dersler ve tıbbi ve cerrahi kliniği uygulamalar, bitirme ödevi, bitirme projesi, diploma projesi ve benzeri çalışmalar hariç olmak üzere, aynı ders veya faaliyet birden fazla öğretim elamanı tarafından yürütülüyorsa dersin veya faaliyetin haftalık yükleri görev alan öğretim elemanlarına bölünerek hesaplanır.
e) (30.04.2002) Eğitimi-öğretim niteliğine göre sınıfların aşırı kalabalıklığı ve veya fiziksel olanakların yeterli olmaması nedeniyle teori ve veya uygulamadan oluşan bir ders, ilgili bölüm başkanın önerisi ve ilgili yönetim kurulunun kararı ile birden fazla şube halinde açılabilir. Bu taktirde, ayrı ayrı vermeleri kaydı ile, bu dersleri veren öğretim elemanlarının her birine dersin öğretim programındaki haftalık teorik ve uygulama saati ders yükü olarak aynen uygulanır.
f) Eğitim programlarının veya derslerin uzaktan eğitim yöntemi ile yapılması durumunda, faaliyetler eşdeğer haftalık ders yükü hesabı yapılarak değerlendirilir.
g) Dersi veren öğretim elemanına, her ders için ayrı ayrı olmak üzere, yarı yıl ve yıl sonu genel sınav dönemlerinde her 50 öğrenci için 300 gösterge rakamının Devlet Memurları Kanuna göre aylıklar için belirlenen katsayı ile çarpımı sonucu bulunacak tutar kadar sınav ücreti ödenir. Öğrenci sayısının göz önüne alınmasında küsurlar, üste yuvarlanır ve 500 öğrenciden fazlası dikkate alınmaz. Ara sınavlar ve bütünleme sınavları için ücreti ödenemez.
h) (29.01.2002) Hafta ve bayram tatili, yarı yıl ve yaz tatillerinde veya normal çalışma saatleri dışında yürütülen uzmanlık alan dersleri, tez danışmanlığı ve ara sınavlara ilgili faaliyetler için zamlı ek ders ücreti ödenmez.  
    ---------
  ile öğretim elemanlarının ders verme yükümlülüklerine ilişkin 3. madde ile bazı değişiklikler yapılmıştır.
MADDE 3 – 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 36 ncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
                “MADDE 36 – Öğretim elemanları, üniversitede devamlı statüde görev yapar.
                Öğretim elemanları, bu Kanun ile diğer kanunlarda belirlenen görevler ve telif hakları hariç olmak üzere, yükseköğretim kurumlarından başka yerlerde ücretli veya ücretsiz, resmi veya özel başka herhangi bir iş göremezler, ek görev alamazlar, serbest meslek icra edemezler. Öğretim elemanının görevi ile bağlantılı olarak verdiği hizmetin karşılığında telif ücreti adıyla bir bedel tahsil etmesi halinde 58 inci madde hükümleri uygulanır.
                Öğretim üyesi, kadrosunun bulunduğu yükseköğretim birimi ile sınırlı olmaksızın ve ihtiyaç bulunması halinde görevli olduğu üniversitede haftada asgari on saat ders vermekle yükümlüdür. Öğretim görevlisi ve okutmanlar ise, haftada asgari on iki saat ders vermekle yükümlüdür.
                Öğretim elemanlarının, ders dışındaki uygulama, seminer, proje, bitirme ödevi ve tez danışmanlıklarının kaç ders saatine karşılık geldiği; kendi üniversitesi dışındaki devlet veya vakıf üniversitelerine bağlı yükseköğretim kurumlarında haftada verebileceği azami ders saatleri ve uzaktan öğretim programlarında verdikleri derslerin örgün öğretim programlarında verilen kaç ders saatine tekabül ettiği Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenir.
                Rektör, rektör yardımcısı, dekan, enstitü ve yüksekokul müdürlerinin ders verme yükümlülüğü yoktur. Başhekimler, dekan yardımcıları, enstitü ve yüksekokul müdür yardımcıları ve bölüm başkanları, bu madde hükümlerine göre haftada asgari beş saat ders vermekle yükümlüdür.”
Bu yazıyı Paylaşın

0 yorum:

Mevzuat.Net

 

Not defteri

Günün Sözü

Mali Hizmet Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon forFree Blogger Template