Bakanlığımızın 13.10.2011 tarihli ve 13316 sayılı Genelgesinde; elektronik haberleşme hizmeti ile elektrik ve doğal gaz alımlarının ilgili mevzuatlarında yapılan değişiklikler ve piyasalarda meydana gelen gelişmeler sonucunda, serbest piyasa koşullarında temin edilebilme şartlarının oluşmaya başladığından bahsedilerek kamu idarelerinin söz konusu ihtiyaçlarının temininde uyulacak esaslar açıklanmıştır.T.C.
MALİYE BAKANLIĞI
Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü
Sayı : 58759530.010.06.02/241-7 21.03.13* 3003
Konu: Elektronik Haberleşme Hizmeti,
Elektrik ve Doğal Gaz Alımları Genelgesi.
.............BAKANLIĞINA
.............MÜSTEŞARLIĞINA
.............BAŞKANLIĞINA
.............GENEL MÜDÜRLÜĞÜNE
.............VALİLİĞİNE
.............REKTÖRLÜĞÜNE
Bakanlığımızın 13.10.2011 tarihli ve 13316 sayılı Genelgesinde; elektronik haberleşme hizmeti ile elektrik ve doğal gaz alımlarının ilgili mevzuatlarında yapılan değişiklikler ve piyasalarda meydana gelen gelişmeler sonucunda, serbest piyasa koşullarında temin edilebilme şartlarının oluşmaya başladığından bahsedilerek kamu idarelerinin söz konusu ihtiyaçlarının temininde uyulacak esaslar açıklanmıştır.
Söz konusu Genelgenin uygulanmasında oluşabilecek tereddütleri gidermek ve uygulama birliğini sağlamak amacıyla aşağıdaki açıklamalar yapılmıştır.
Genelgenin ihtiyaçların temininde dikkate alınacak hususları
açıklayan 2 numaralı maddesinde;
"4734 sayılı Kamu İhale Kanunu kapsamında bulunan idarelerce;
elektronik haberleşme hizmetleri ile serbest tüketici olmaları halinde elektrik
ve doğal gaz ihtiyaçlarının ihale yolu ile temin edilmesi esastır.
Ancak, serbest tüketici olunamaması, piyasada rekabet koşullarının
oluşmaması veya 4734 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin birinci fıkrasının (d)
bendinde yer alan limitlerin aşılmaması halinde söz konusu ihtiyaçlar doğrudan
temin yoluyla karşılanabilecektir. "
ifadesi yer almaktadır.
Bilindiği üzere, 4734 sayılı Kanun hükümlerine göre, ihalelerde
açık ihale usulü ve belli istekliler arasında ihale usulü temel usullerdir.
Pazarlık usulü ile ihale yapılması ve doğrudan temin yoluyla ihtiyaçların
karşılanması ise ancak anılan Kanunda belirtilen özel hallerde mümkündür.
Genelge kapsamındaki ihtiyaçların doğrudan temin yoluyla
karşılanması ise; serbest tüketici olunamaması, piyasada rekabet koşullarının
oluşmaması veya 4734 sayılı Kanunun 22'nci maddesinin birinci fıkrasının (d)
bendinde yer alan limitlerin aşılmaması halinde mümkün olacaktır. Belirtilen
hususlarla ilgili açıklamalara aşağıda yer verilmiştir.
I-Serbest Tüketici Olunamaması
Elektrik ve doğal gaz piyasasında serbest tüketiciye ilişkin
hususlar; 4628 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu, 4646 sayılı Doğal Gaz Piyasası
Kanunu, Elektrik Piyasası Serbest Tüketici Yönetmeliği, Doğal Gaz Piyasası
Dağıtım ve Müşteri Hizmetleri Yönetmeliği, Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu
Kararları ve ilgili diğer düzenlemelerde belirtilmektedir. Ayrıca, elektrik
ihtiyacının teminine yönelik Kamu İhale Kurulunun 17.06.2011 tarihli ve 201
l/DK.D-105 sayılı Düzenleyici Kurul Kararı da bulunmaktadır.
Elektrik Piyasası Serbest Tüketici Yönetmeliğinde;
Serbest tüketici: Kurul tarafından belirlenen elektrik enerjisi
miktarından daha fazla tüketimde bulunması veya iletim sistemine doğrudan bağlı
olması nedeniyle tedarikçisini seçme serbestisine sahip gerçek veya tüzel kişi,
Serbest olmayan tüketici: Elektrik enerjisi ve/veya kapasite
alımlarını sadece, bölgesinde bulunduğu görevli perakende satış şirketinden
yapabilen gerçek veya tüzel kişi,
Doğal Gaz Piyasası Dağıtım ve Müşteri Hizmetleri Yönetmeliğinde;
Serbest tüketici: Yurt içinde herhangi bir üretim şirketi, ithalat
şirketi, dağıtım şirketi veya toptan satış şirketi ile doğal gaz alım-satım
sözleşmesi yapma serbestisine sahip gerçek veya tüzel kişi,
Serbest olmayan tüketici: Doğal gazı kendi kullanımı için dağıtım
şirketlerinden almak zorunda olan gerçek veya tüzel kişi,
şeklinde tanımlanmıştır.
Buna göre, elektrik ve doğal gaz alımlarında; ilgili mevzuat
uyarınca serbest tüketici olunamaması halinde, tedarikçisini seçme hakkı
bulunmayacağından 4734 sayılı Kanunun 22'nci maddesine göre söz konusu
ihtiyaçlar idarelerce tek kaynaktan temin edilecektir.
II-Piyasada Rekabet Koşullarının Oluşmaması
Genelgede belirtilen "piyasada rekabet koşullarının
oluşmaması" ibaresi; ihtiyacın sadece tek kaynaktan temin edilmesini ifade
etmektedir.
4734 sayılı Kanunun 22'nci maddesinin birinci fıkrasının aşağıda
belirtilen (a), (b) ve (c) bentleri hükümlerine göre ihtiyaçlar tek kaynaktan
temin edilmektedir.
a) İhtiyacın sadece gerçek
veya tüzel tek kişi tarafından karşılanabileceğinin tespit edilmesi.
b) Sadece gerçek veya
tüzel tek kişinin ihtiyaç ile ilgili özel bir hakka sahip olması.
c) Mevcut mal, ekipman,
teknoloji veya hizmetlerle uyumun ve standardizasyonun sağlanması için zorunlu
olan mal ve hizmetlerin, asıl sözleşmeye dayalı olarak düzenlenecek ve toplam
süreleri üç yılı geçmeyecek sözleşmelerle ilk alım yapılan gerçek veya tüzel
kişiden alınması.
Yukarıda belirtilen fıkranın (a) ve (b) bentlerinde ihtiyacı
karşılayabilecek sadece tek gerçek ya da tüzel kişi bulunmaktadır. Fıkranın (c)
bendine göre ise, ihtiyacın karşılanması ile ilgili alanda birden fazla gerçek
ya da tüzel kişi bulunsa bile mevcut mal, ekipman, teknoloji veya hizmetlerle
uyumun ve standardizasyonun sağlanması için zorunlu olan mal ve hizmetlerin,
asıl sözleşmeye dayalı olarak düzenlenecek ve toplam süreleri üç yılı
geçmeyecek sözleşmelerle ilk alım yapılan gerçek veya tüzel kişiden alınması
söz konusudur.
Yukarıda belirtilen bentlerle ilgili Kamu İhale Genel Tebliğinde
ayrıntılı açıklamalara yer verilmiştir. Anılan Tebliğde;
"Madde 22- Doğrudan temine ilişkin açıklamalar
22.2. İhtiyacın gerçek veya tüzel tek kişiden temini
idareler, 4734 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin (a) bendinin
uygulamasında mal ve hizmet alımlarında, 4734 Sayılı Kanunun 22 nci maddesinin
(a), (b), (c) Bentleri Kapsamında Tek Kaynaktan Temin Edilen Mallara/Hizmetlere
İlişkin Formu (KİK022.0/Mve KIK021.0/H) kullanarak ihtiyacın neden sadece
gerçek veya tüzel tek kişi tarafından karşılanabileceğini detaylı olarak
yazacak, fiyat araştırması yapacak, ihtiyaç konusu malın veya hizmetin
niteliklerini tarif edecek ve bu hususlara ilişkin bütün belgeleri standart
forma ekleyeceklerdir...
22.3. İhtiyacın özel bir hakka sahip gerçek veya tüzel tek kişiden
temini
4734 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin (b) bendi sadece gerçek veya
tüzel tek kişinin ihtiyaç ile ilgili bilimsel, teknik, fikri veya sanatsal v.b.
nedenlerle özel bir hakka sahip olmasını ifade etmektedir. Bu nedenle, ihale
konusu mal veya hizmet, bilimsel, teknik, fikri veya sanatsal v.b. nedenlerle
ve münhasır hakların korunması nedeniyle sadece belirli bir mal tedarikçisi
veya hizmet sunucusu tarafından sağlanabiliyorsa, ilan yapılmaksızın anılan
madde hükmüne göre doğrudan temin yoluyla ihtiyaçların karşılanması mümkün bulunmaktadır.
Örneğin idarelerin diğer usullerle temini mümkün olmayan bilimsel yayın, fikir
ve sanat eseri, belirli bir akademik kişiden eğitim v.b. mal veya hizmetler bu
bent kapsamında temin edilebilecektir. İdareler, 4734 sayılı Kanunun 22 nci
maddesinin (b) bendinin uygulamasında, (Tek Kaynaktan Temin Edilen İhtiyaçlara
İlişkin Standart Formu-KİK022.0/M ve KİK021.0/H) kullanarak ihtiyacın neden
sadece özel bir hakka sahip gerçek veya tüzel tek kişiden karşılanabileceğini
detaylı olarak yazacak, fiyat araştırması yapacak, ihtiyaç konusu mal veya
hizmetin niteliklerini tarif edecek ve bu hususlara ilişkin bütün belgeleri
standart forma ekleyeceklerdir.
22.4. 4734 sayılı Kanunun
22 nci maddesinin (c) bendi uyarınca mal ve hizmetlerin ilk alım yapılan gerçek
veya tüzel kişiden temini
22.4.1.1. Bu kapsamda yapılacak alımlarda, Kanunun 5 inci maddesindeki
rekabet, saydamlık, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanması ve
kaynakların verimli kullanılması ilkeleri ile Kanunun temel alım usullerinin gereği
olarak; daha önce sözleşmeye bağlanmış asıl işin kapsam ve miktarının, idarenin
ihtiyacını karşılayacak şekilde tespit edilmesi; toplam süreleri üç yılı
geçmemek üzere asıl sözleşmeye dayalı olarak yapılacak alımların ise, ihtiyaca
ilişkin asıl sözleşmeye bağlanan mal ve hizmet alımıyla ilgili olarak önceden
öngörülmemekle birlikte ihtiyacın gereği olarak ortaya çıkmasına ve tamamlayıcı
nitelikte bir alım olmasına dikkat edilmesi gerekmektedir. Temine konu olacak
mal ve hizmet alımları arasında kabul edilebilir doğal bir bağlantı
bulunmalıdır.
22.4.1.3. İhtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanması, kamu
kaynaklarının verimli şekilde kullanılması için 4734 sayılı Kanun hükümlerine
uygun olarak ihale usulünün belirlenmesine ve ihale dokümanında yapılacak
düzenlemelere ilişkin yetki ve sorumluluk idarelerin takdirinde bulunduğundan;
ihtiyaçların 4734 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin (c) bendi kapsamında temini
için, alımı gerçekleştirilecek mal ve hizmetin, mevcut mal, ekipman, teknoloji
veya hizmetlerle uyumun ve standardizasyonun sağlanmasının zorunlu olduğunun
idarelerin teknik birimlerince ya da ilgili kuruluşlardan teknik yardım
alınarak saptanması gerekmektedir.
22.4.1.4. Yukarıdaki esaslar çerçevesinde; alınacak mal veya hizmetin mevcut
ekipman, teknoloji veya hizmetlerle uyum ve standardizasyonunun sağlanmasının
zorunlu olduğu idarelerin teknik birimlerince ya da ilgili kuruluşlardan teknik
yardım alınarak saptanması halinde, bu mal ve hizmetler ilk alım yapılan gerçek
ya da tüzel kişiden 4734 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin (c) bendi kapsamında
alınabilir. İdareler 4734 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin (c) bendinin
uygulamasında, 4734 Sayılı Kanun 'un 22 nci maddesinin (a), (b), (c) Bentleri
Kapsamında Tek Kaynaktan Temin Edilen Mallara/Hizmetlere İlişkin Formu
(KİK022.0/M ve KİK021.0/H) kullanacaklardır. "
ifadeleri yer almaktadır.
Buna göre, idarelerce anılan Kanunun 22'nci maddesinin birinci
fıkrasının (a), (b) ve (c) bentleri kapsamında tek kaynaktan yapılacak
alımlarda, Kamu İhale Genel Tebliğinde belirtilen hususlarla birlikte ilgili
diğer düzenlemelere de uyulması gerekmektedir.
III- 4734 Sayılı Kanunun 22'nci Maddesinin Birinci Fıkrasının (d)
Bendinde Yer Alan Limitlerin Aşılmaması
İdareler, Kanunun 22'nci maddesinin birinci fıkrasının (d)
bendinde yer alan limitleri aşmayan ihtiyaçlarını doğrudan temin yoluyla
karşılayabileceklerdir.
Diğer taraftan aynı fıkranın (e), (f), (g), (h), (ı) ve (i)
bentleri kapsamındaki alımların, elektrik ve doğal gaz ile elektronik
haberleşme hizmeti alımları ile ilişkisi bulunmamaktadır.
Sonuç olarak, idarelerce Genelge kapsamındaki ihtiyaçların
doğrudan temin yoluyla karşılanması; 4734 sayılı Kanunun "Doğrudan
Temin" başlıklı 22'nci maddesinin birinci fıkrasının (a), (b), (c) ve (d)
bentlerinde sayılan hallerden birinin gerçekleşmiş olması şartıyla mümkün
olacaktır.
Bilgilerini ve gereğini arz/rica ederim.
Mehmet ŞİMŞEK Maliye Bakanı
0 yorum:
Yorum Gönder