Harcama Birimlerinde Yapılan Ön mali Kontrol:
Harcama birimince yapılan ön mali kontrol, idarenin gelir, gider, varlık ve yükümlülüklerine ilişkin malî karar ve işlemlerinin;
İdarenin bütçesi, bütçe tertibi, kullanılabilir ödenek tutarı,
Harcama programı, finansman programı,
Merkezi yönetim bütçe kanunu ve diğer malî mevzuat hükümlerine uygunluğu,
Kaynakların etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde kullanılması
yönlerinden kontrol edilmesidir. (İç Kontrol ve Ön Malî Kontrole İlişkin Usul ve Esaslar Madde: 10)
Harcama birimlerinde süreç kontrolü yapılır. Süreç kontrolünde, her
bir işlem daha önceki işlemlerin kontrolünü içerecek şekilde tasarlanır
ve uygulanır. Malî işlemlerin yürütülmesinde görev alanlar, yapacakları
işlemden önceki işlemleri de kontrol ederler. Süreç kontrolünü sağlamak
amacıyla malî işlemlerin süreç akış şeması hazırlanır ve üst yöneticinin
onayı ile yürürlüğe konulur.
Harcama yetkilileri, yardımcıları veya hiyerarşik olarak kendisine en
yakın üst kademe yöneticileri arasından bir veya daha fazla sayıda
gerçekleştirme görevlisini ödeme emri belgesi düzenlemekle
görevlendirir. Ödeme emri belgesini düzenlemekle görevlendirilen
gerçekleştirme görevlileri, ödeme emri belgesi ve eki belgeler üzerinde
ön malî kontrol yaparlar. Bu gerçekleştirme görevlileri tarafından
yapılan kontrol sonucunda, ödeme emri belgesi üzerine “Kontrol edilmiş
ve uygun görülmüştür” şerhi düşülerek imzalanır. (İç Kontrol ve Ön Malî
Kontrole İlişkin Usul ve Esaslar Madde:12)
Harcama yetkilileri, ödeme emri belgesini düzenleyecek gerçekleştirme
görevlilerini tespit ederken, öncelikle yardımcılarını, yardımcıları
yoksa kendisine en yakın yöneticiyi belirlemek zorundadırlar. Örneğin;
harcama yetkilisi genel sekreter olan il özel idarelerinde genel
sekreter yardımcısı, harcama yetkilisi belediye başkanı olan
belediyelerimizde belediye başkan yardımcısı veya birim amirleri bu
görevle görevlendirilecektir. HHhharcama yetkilisi birim müdürü olan
mahalli idarelerde, hiyerarşik olarak birim müdüründen sonra gelen müdür
yardımcısı veya şef var ise bunlar, olmadığında ise birimde müdürden
sonra gelen bir personel görevlendirebilecektir. Harcama biriminde
vasıflı bir personel mevcut iken, ödeme emri belgesini düzenlemek ve bu
işlemde ön mali kontrol yapmak üzere görevlendirilecek personelin
yetersiz ve vasıfsız olmaması gerekir. Aksi halde İç Kontrol ve Ön Malî
Kontrole İlişkin Usul ve Esasların 8 inci maddesi gereği, yetki ve
sorumlulukların yeterli personele verilmemesinden dolayı harcama
yetkilisinin sorumluluğu bulunmaktadır.
Harcama birimlerinde yapılan kontrol sonucunda, malî karar ve işlemin
uygun görülmesi halinde, dayanak belgenin üzerine “Kontrol edilmiş ve
uygun görülmüştür” şerhi düşülür. Malî karar ve işlemin uygun
görülmemesi halinde ise nedenleri açıkça belirtilen bir görüş yazısı
yazılarak kontrole tâbi karar ve işlem belgeleri eklenir. ( İç Kontrol
ve Ön Malî Kontrole İlişkin Usul ve Esaslar Madde:13)
Harcama birimlerinde tüm mali karar ve işlemlerin ön mali kontrolünün yapılması gerekir.
Yavuz YILDIRIM
http://www.kontder.org.tr/on-mali-kontrol.html
28 Ağustos 2015 Cuma
Harcama Birimlerinde Yapılan Ön mali Kontrol:
Yazar: Celal Yeşilyurt
| Zaman: Ağustos 28, 2015 |
Etiketler:
Mali yönetim ve kontrol-Açıklama,
ön mali kontrol
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
0 yorum:
Yorum Gönder