28 Ağustos 2015 Cuma

Harcama Birimlerinde Yapılan Ön mali Kontrol:

Harcama Birimlerinde Yapılan Ön mali Kontrol:
Harcama birimince yapılan ön mali kontrol, idarenin gelir, gider, varlık ve yükümlülüklerine ilişkin malî karar ve işlemlerinin;

 İdarenin bütçesi, bütçe tertibi, kullanılabilir ödenek tutarı,

 Harcama programı, finansman programı,

  Merkezi yönetim bütçe kanunu ve diğer malî mevzuat hükümlerine uygunluğu,

  Kaynakların etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde kullanılması

yönlerinden kontrol edilmesidir. (İç Kontrol ve Ön Malî Kontrole İlişkin Usul ve Esaslar Madde: 10)

Harcama birimlerinde süreç kontrolü yapılır. Süreç kontrolünde, her bir işlem daha önceki işlemlerin kontrolünü içerecek şekilde tasarlanır ve uygulanır. Malî işlemlerin yürütülmesinde görev alanlar, yapacakları işlemden önceki işlemleri de kontrol ederler. Süreç kontrolünü sağlamak amacıyla malî işlemlerin süreç akış şeması hazırlanır ve üst yöneticinin onayı ile yürürlüğe konulur.

Harcama yetkilileri, yardımcıları veya hiyerarşik olarak kendisine en yakın üst kademe yöneticileri arasından bir veya daha fazla sayıda gerçekleştirme görevlisini ödeme emri belgesi düzenlemekle görevlendirir. Ödeme emri belgesini düzenlemekle görevlendirilen gerçekleştirme görevlileri, ödeme emri belgesi ve eki belgeler üzerinde ön malî kontrol yaparlar. Bu gerçekleştirme görevlileri tarafından yapılan kontrol sonucunda, ödeme emri belgesi üzerine “Kontrol edilmiş ve uygun görülmüştür” şerhi düşülerek imzalanır. (İç Kontrol ve Ön Malî Kontrole İlişkin Usul ve Esaslar Madde:12)

Harcama yetkilileri, ödeme emri belgesini düzenleyecek gerçekleştirme görevlilerini tespit ederken, öncelikle yardımcılarını, yardımcıları yoksa kendisine en yakın yöneticiyi belirlemek zorundadırlar. Örneğin; harcama yetkilisi genel sekreter olan il özel idarelerinde genel sekreter yardımcısı, harcama yetkilisi belediye başkanı olan belediyelerimizde belediye başkan yardımcısı veya birim amirleri bu görevle görevlendirilecektir. HHhharcama yetkilisi birim müdürü olan mahalli idarelerde, hiyerarşik olarak birim müdüründen sonra gelen müdür yardımcısı veya şef var ise bunlar, olmadığında ise birimde müdürden sonra gelen bir personel görevlendirebilecektir. Harcama biriminde vasıflı bir personel mevcut iken, ödeme emri belgesini düzenlemek ve bu işlemde ön mali kontrol yapmak üzere görevlendirilecek personelin yetersiz ve vasıfsız olmaması gerekir. Aksi halde İç Kontrol ve Ön Malî Kontrole İlişkin Usul ve Esasların 8 inci maddesi gereği, yetki ve sorumlulukların yeterli personele verilmemesinden dolayı harcama yetkilisinin sorumluluğu bulunmaktadır.

Harcama birimlerinde yapılan kontrol sonucunda, malî karar ve işlemin uygun görülmesi halinde, dayanak belgenin üzerine “Kontrol edilmiş ve uygun görülmüştür” şerhi düşülür. Malî karar ve işlemin uygun görülmemesi halinde ise nedenleri açıkça belirtilen bir görüş yazısı yazılarak kontrole tâbi karar ve işlem belgeleri eklenir. ( İç Kontrol ve Ön Malî Kontrole İlişkin Usul ve Esaslar Madde:13)

Harcama birimlerinde tüm mali karar ve işlemlerin ön mali kontrolünün yapılması gerekir.

Yavuz YILDIRIM
 http://www.kontder.org.tr/on-mali-kontrol.html
Bu yazıyı Paylaşın

0 yorum:

Mevzuat.Net

 

Not defteri

Günün Sözü

Mali Hizmet Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon forFree Blogger Template