18 Ocak 2016 Pazartesi

Kamu Kaynağının Kullanılmasının Genel Esasları

Kamu Kaynağının Kullanılmasının Genel Esasları
  • Mali saydamlık
  • Hesap verme sorumluluğu
  • Stratejik planlama ve performans esaslı bütçeleme

Mali Saydamlık
Kamu kaynağının elde edilmesi ve kullanılmasında denetimin sağlanması amacıyla kamuoyunun zamanında bilgilendirilmesi mali saydamlığı oluşturur.
Bunu sağlamak için;
  • Görev yetki ve sorumlulukların açık olarak tanımlanması,
  • Mali süreçlerin, uygulama sonuçlarının ve raporların kamuoyuna açık olması, (Stratejik planlar ile bütçelerin hazırlanması, yetkili organlarda görüşülmesi, uygulanması ve uygulama sonuçları ile raporların kamuoyuna açık olması.)
  • Kamu idarelerince sağlanan teşvik ve desteklemelerin kamuoyuna açıklanması, (bir yılı geçmemek üzere belli dönemler itibariyle)
  • Kamuda standart muhasebe sistemi oluşturulması, gerekir.

Hesap Verme Sorumluluğu

Her türlü kamu kaynağının elde edilmesi ve kullanılmasında
görevli ve yetkili olanlar, kaynakların;
  • etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun olarak
  • Elde edilmesinden,
  • Kullanılmasından,
  • Muhasebeleştirilmesinden,
  • Raporlanmasından,
  • Kötüye kullanılmaması için gerekli önlemlerin alınmasından,
sorumludur ve yetkili mercilere hesap vermek zorundadır.


Stratejik Planlama ve Performans Esaslı Bütçeleme

Kamu idareleri; kalkınma planları, programlar, ilgili mevzuat ve benimsedikleri temel ilkeler çerçevesinde;
  • geleceğe ilişkin misyon ve vizyonlarını oluşturmak,
  • stratejik amaçlar ve ölçülebilir hedefler saptamak,
  • performanslarını önceden belirlenmiş olan göstergeler doğrultusunda ölçmek ve
  • bu sürecin izleme ve değerlendirmesini yapmak
amacıyla katılımcı yöntemlerle stratejik plan hazırlayacaklar.


Kamu idareleri, stratejik planlama sürecinde;
    MADDE 5 –  Stratejik planlama sürecinde;

    a) Kamu idaresinin hizmetinden yararlananların, kamu idaresi çalışanlarının, sivil toplum kuruluşlarının, ilgili kamu kurum ve kuruluşları ile ilgili diğer tarafların katılımları sağlanır ve katkıları alınır.

    b) Çalışmalar, strateji geliştirme biriminin koordinatörlüğünde tüm birimlerin katılım ve katkılarıyla yürütülür.

    c) Stratejik planların doğrudan doğruya kamu idarelerince ve idarelerin kendi çalışanları tarafından hazırlanması zorunludur. İhtiyaç duyulması hâlinde idare dışından temin edilecek danışmanlık hizmetleri sadece yöntem ve süreç danışmanlığı ile eğitim hizmetleri konularıyla sınırlıdır.
    ç) İlgili tüm kamu idareleri birbirleri ile uyum, işbirliği ve eşgüdüm içinde; hesap verme sorumluluğunun gereklerini dikkate alarak çalışır. (KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK)
      Kamu idareleri, kamu hizmetlerinin istenilen düzeyde ve kalitede sunulabilmesi için bütçeleri ile program ve proje bazında kaynak tahsislerini; stratejik planlarına, yıllık amaç ve hedefleri ile performans göstergelerine dayandırmak zorundadırlar.
                  Stratejik plan hazırlamakla yükümlü olacak kamu idarelerinin ve stratejik planlama sürecine ilişkin takvimin tespitine, stratejik planların kalkınma planı ve programlarla ilişkilendirilmesine yönelik usul ve esasların belirlenmesine Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı yetkilidir.
                  (Ek fıkra: 24/7/2008-5793/30 md.) Kamu idareleri, yürütecekleri faaliyet ve projeler ile bunların kaynak ihtiyacını, performans hedef ve göstergelerini içeren performans programı hazırlar.
                  Kamu idareleri bütçelerini, stratejik planlarında yer alan misyon, vizyon, stratejik amaç ve hedeflerle uyumlu ve performans esasına dayalı olarak hazırlarlar. Kamu idarelerinin bütçelerinin stratejik planlarda belirlenen performans göstergelerine uygunluğu ve idarelerin bu çerçevede yürütecekleri faaliyetler ile performans esaslı bütçelemeye ilişkin diğer hususları belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.
                  Maliye Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı ve ilgili kamu idaresi tarafından birlikte tespit edilecek olan performans göstergeleri, kuruluşların bütçelerinde yer alır. Performans denetimleri bu göstergeler çerçevesinde gerçekleştirilir.   (5018 sayılı kanun 9)


      Kaynaklar:
      (1)- 5018 sayılı Kanun Madde 7,8,9
      (2) KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK)
      (3)Hikmet Tosun "KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL KANUNU" sunusundan yararlanılmıştır.


      Bu yazıyı Paylaşın

      0 yorum:

      Mevzuat.Net

       

      Not defteri

      Günün Sözü

      Mali Hizmet Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon forFree Blogger Template