14 Aralık 2017 Perşembe

YILLARA YAYGIN İNŞAAT VE ONARIM İŞLERİNDE VERGİ TEVKİFATI

YILLARA YAYGIN İNŞAAT VE ONARIM İŞLERİNDE VERGİ TEVKİFATI 
            Vergi tevkifatı, yani kaynakta vergi kesilmesi bir vergilendirme yöntemi değil, bir vergi toplama biçimidir. Verginin sonradan mansubu yapılmak üzere yapılmak üzere ödeme yapılırken kesilmesidir. 
            G.V.K. nun 94 üncü maddesi uyarınca; Bütün kamu kurum ve kuruluşları, diğer kurumlar, iş ortakları, vakıflar dernekler gerçek gelirlerini beyan etmeye mecbur ticaret ve serbest meslek erbabı, kazançlarını bilanço veya ziraai işletme hesabı esasına göre tespit eden çiftçiler,yasada sayılan ödemeleri yaptıkları sırada, istikak sayiplerinin gelir vergilerine mahsuben tevkifat yapmağa mecburdurlar. Aynı maddenin 4 üncü bendi gereğince yukarıda belirtilen kurum ve kuruluşlar yılalra yayğın inşaat ve onarım işleri dolayısıyla bu işleri yapanlara ödenen istikak bedellerinden %5 oranında tevkifat yapmak zorundadırlar. 
            Yıllara yaygın inşaat ve onarım işlerinde vergide yıllık olma ilkesine bir istisna tanındığı için verği tevkifatı uygulamasını bu istisna çercevesinde düşünmek gerekir. Bir başka deyişle işin bitim tarihinden sonra vergi tevkifatı yapılması mümkün değildir 4. Yıllara yaygın inşaat işlerinde işin bitim tarihi Devlet İhale Kanunnuna tabi işlerde geçici kabul tarihi olduğuna göre, geçiçi kabul tarihinden sonra yapılan ödemelerde tevkifat yapılmaması gerekir. Çünkü takvim yılı uygulamasına tanınan istisna sona erdiğinden söz konusu gelirlerin ilgili yıl beyannamesinde gösterilmesi gerekir 5
             Büyük yapım işlerinin yıllara yaygın olması hizmet bedelinin döviz cinsinden veya dövize endeksli belirlenmesi yanında getirmektedir. Böylesi durumlarda vergiyi doğuran olayın meydana geldiği geldiği tarih ile, hak edişe ilişkin ödemenin yapıldığı tarihlerin farklı olması kur farklarına neden olmaktadır. Bu durum da kur farkları üzerinden %5 tevkifat yapılıp, yapılmayacağı sorun olmaktadır 6
            Maliye Bakanlığının 21.02.1997 tarih ve 06524 sayılı bir genelgesi değilinen soruna açıklık getirmiştir. Tarih ve sayısı belirtilen genelgeye göre; döviz cinsinden ihale edilen inşaat ve onarım işlerinde %5 stopaj yapıldığı durumlarda hakedişler ödenirken, sadece kalan tutar üzerinden stopaj yapılacağı, kur farklarının stopaja tabi tutulmayacakları belirtilmiştir. 
            G.V.K nun 94 üncü maddesine göre yapılan tevkifat daha sonra gelir veya kurumlar vergisinden mahsup edilir. Kurumlar Vergisi kanununun 44 üncü maddesinde beyannamede gösterilen kazançlardan Kurumlar Vergisi Kanununa ve Gelir Vergisi kanununa göre kesilmiş olan vergilerin beyanname üzerinden hesaplanan kurumlar vergisinden mahsup edileceği, mahsuba gereken miktarın beyanname üzerinden hesaplanan kurumlar vergisinden daha fazla olması halinde durumun vergi dairesince mükellefe yazı ile bildirileceği, aradaki farkın yazının tepliğ tarihinden itibaren, bir yıl içinde mürecaat üzerine mükellefe iade edileceği hükme bağlanmıştır. Konu ile ilgili olarak 47 seri nolu Kurumlar Vergisi Genel Tebliğinde de açılamalar yapılmakta olup söz konusu iadelerde miktar sınırlanması olmaksızın ve incelme raporu aranmaksızın mahsubun yapılacağı açıklığa kavuşturulmuştur. 
            Diğer taraftan hakedişlerde kesilen vergilerin vergi sorumluları tarafından vergi dairelerine yatırılmaması veya gec yatırılması halinde mükellefin durumunun ne olacağı tartışılabilir 7. Böylesi durumlarda nasıl davranılacağı, Maliye Bakanlığınca yayınlanan 10.7.1996 tarih 32829-1996/1 seri nolu Kurumlar Vergisi İç Genelgesi ile “Yıllara yaygın inşaat ve onarım işi yapan mükelleflerden hakedişler yoluyla kesilen vergilerin vergi dairesine yatırılmamış olmasında, hakedilerinden vergi kesilen mükellefin bir kusuru olmadığı, bu nedenle de mahsuba istenilen miktarların ilgili kurum ve kuruluşca hakedişlerden kesildiğinin bildirilmesi kaydıyla, bu kesintilerin kesintiyi yapan kurum ve kuruluşca vergi dairesine yatırıldığına ilişkin belge aranılmaksızın mahsup işlerinin yapılacağı” belirtilmiştir. 
            Sözleşmeye göre, yıllara yaygın olmayan inşşat ve onarım işlerinin herhangi bir sebeble ertesi yıla sirayati halinde vergi tevkifatı yapılıp yapılmayacağı tartışılabilir. Sayıştay Genel Kurulunun 2.9.1996gün ve 3122/5sayılı kararında; böylesi bir durumda “sirayet keyfiyeti takvim yılı sona ermeden idare ile müteahhit arasında ek anlaşma ile kararlaştırılmışsa bu tarihten, böyle bir anlaşma mevcut olmamasına rağmen herhangi bir sebebleertesi yıla sirayet ettirilmişse ilk yıla istihkak hariç mütehakip takvim yılı başından itibaren ödenecek istihkaklardan gelir vergisi kesilmesi gerekeceği” açıklanmıştır. 
Atilla İNAN 
Sayıştay Uzman Denetçisi 
Bu yazıyı Paylaşın

0 yorum:

Mevzuat.Net

 

Not defteri

Günün Sözü

Mali Hizmet Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon forFree Blogger Template