21 Mart 2025 Cuma

HARCAMA YETKİLİLERİ HAKKINDA GENEL TEBLİĞ SORULAR VE CEVAPLARI

 HARCAMA YETKİLİLERİ HAKKINDA GENEL TEBLİĞ SORULAR VE
CEVAPLARI

SORU 1: Harcama Yetkilileri Hakkında Genel Tebliğ başlıca ne tür yenilikler getirmektedir?
CEVAP: Harcama Yetkilileri Hakkında Genel Tebliği; esas itibarıyla yürürlükten kaldırılan
Tebliğlerin hükümlerini önemli ölçüde ihtiva etmektedir. Tebliğ ile getirilen başlıca
değişikliklere bakıldığında; Mülga 1 ve 2 Seri Numaralı Tebliğlerde yer alan
düzenlemeler sadeleştirilmiş, ibare düzeltmeleri yapılmış, harcama yetkisinin devrine
ilişkin parasal tutarlar yeniden belirlenmiş ve ayrıca bu tutarların her yıl yeniden
değerleme oranında artırılmasına ilişkin hüküm eklenmiştir.
SORU 2: Harcama yetkisinin devrinde parasal limitler tüm harcamalar için geçerli midir?
CEVAP: Harcama Yetkilileri Hakkında Genel Tebliğin 8 inci maddesinin üçüncü
fıkrasında; “Kamu ihale mevzuatına tabi olsun ya da olmasın her bir harcama işlemi
itibarıyla, mal ve hizmet alımlarında katma değer vergisi dâhil on milyon Türk Lirasını,
yapım işlerinde ise katma değer vergisi dâhil kırk milyon Türk Lirasını aşan harcamalara
ilişkin harcama yetkisi, ödemeler kısımlar halinde yapılacak olsa bile hiçbir şekilde
devredilemez. Bu fıkrada yer alan parasal tutarlar, takip eden yılın başından itibaren
uygulanmak üzere her yıl, 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu hükümlerine
istinaden en son belirlenen yeniden değerleme oranı esas alınmak suretiyle artırılır ve
güncellenen tutarlar Bakanlıkça duyurulur. Yapılacak güncelleme sonucunda belirlenen
tutarlarda virgülden sonraki rakamlar dikkate alınmaz.” hükmü yer almaktadır.
Dolayısıyla, anılan maddenin birinci fıkrası hükmü dikkate alındığında, harcama yetkisi
ile ilgili söz konusu Tebliğde yer alan parasal sınırlar, kamu ihale mevzuatına tabi olsun
ya da olmasın parasal limitlerin üzerindeki mal ve hizmet alımları ile yapım işlerini
kapsamakta olup diğer harcamalar herhangi bir parasal sınıra tabi olmaksızın yetki
devrine konu olabilecektir.
SORU 3: Harcama yetkilisi birden fazla kişiye yetkisini devredebilir mi?
CEVAP: Tebliğin 9 uncu maddesine göre harcama yetkilisinin harcama türleri itibarıyla
yetki çakışmasına neden olmayacak şekilde birden fazla kişiye yetki devri yapılabileceği
hükme bağlanmıştır.
Mal ve hizmet alımları ve yapım işlerinde her bir harcama işlemi için ayrı ayrı olmak
üzere ve Tebliğde belirtilen yetki devrine ilişkin parasal limitler dâhilinde kalmak
şartıyla harcama yetkisinin birden fazla kişiye devredilmesi mümkündür. Bunların
dışında kalan diğer harcamalarda sınırlarını açıkça belirlemek, yazılı olmak kaydıyla ve
yetki çakışmasına neden olmayacak şekilde birden fazla kişiye yetki devri
yapılabilecektir.
HARCAMA YETKİLİLERİ HAKKINDA GENEL TEBLİĞ SORULAR VE
CEVAPLARI

SORU 4: Tebliğin Geçici 1 inci maddesinde yer alan “Bu Tebliğin yürürlüğe girmesinden önce
başlatılmış olan harcama işlemleri” ile ne kastedilmektedir?
CEVAP : “Bu Tebliğin yürürlüğe girmesinden önce başlatılmış olan harcama işlemleri,
işlemin başlatıldığı tarihte yürürlükte bulunan mevzuata göre sonuçlandırılır.” hükmü
bulunmaktadır. Dolayısıyla, başlatılmış olan harcama işlemlerinden kasıt, harcama
talimatı verilmek suretiyle başlatılmış olan ve henüz sonuçlandırılmamış olan harcama
işlemleridir.
Diğer taraftan, Tebliğin yürürlüğe girmesinden sonra gerçekleştirilecek olan harcama
işlemlerine ilişkin yetki devri onaylarının, Tebliğde belirlenen parasal tutarlar dikkate
alınarak belirlenmesi/güncellenmesi idarelerin takdirindedir.
SORU 5: Ödeme emri belgesini düzenlemekle görevli gerçekleştirme görevlisiyle ilgili
“görevler ayrılığı ilkesi”nden ne anlamak gerekir? Personel yetersizliği bulunan harcama
birimlerindeki ödeme emri belgesini düzenlemekle görevli gerçekleştirme görevlisi ile ilgili
olarak bu durum nasıl işletilecektir?

CEVAP : Harcama Yetkilileri Hakkında Genel Tebliğin 11 inci maddesinin yedinci
fıkrasında; “Harcama yetkilileri, yardımcıları veya hiyerarşik olarak kendisine en yakın
üst kademe yöneticileri arasından, harcama türleri itibarıyla yetki çakışmasına neden
olmayacak şekilde, bir veya daha fazla sayıda gerçekleştirme görevlisini ödeme emri
belgesi düzenlemekle görevli gerçekleştirme görevlisi olarak görevlendirir. Ödeme emri
belgesi düzenlemekle görevli gerçekleştirme görevlisi, görevler ayrılığı ilkesi gereği ihale
ve muayene kabul komisyonu benzeri komisyonlarda ve diğer süreçlerde görev
alamaz.” hükmü yer almaktadır. Bu hükme göre ödeme emri belgesini düzenlemekle
görevli gerçekleştirme görevlisinin kendisinden önceki aşamalardaki mali işlemlere
dahil olmaması ve böylece bu işlemlerle ilgili etkin bir ön mali kontrolü yapması
amaçlanmaktadır.
Diğer taraftan, harcama birimlerinde personel yetersizliği bulunduğu ifade edilen idarelerde
ise yukarıda belirtilen fıkranın işletilmesi, Kamu İç Kontrol Standartları Tebliğinin “3.
KONTROL FAALİYETLERİ STANDARTLARI- Standart: 9. Görevler ayrılığı” bölümünde yer alan
“9.1. Her faaliyet veya mali karar ve işlemin onaylanması, uygulanması, kaydedilmesi
ve kontrolü görevleri farklı kişilere verilmelidir.
9.2. Personel sayısının yetersizliği nedeniyle görevler ayrılığı ilkesinin tam olarak
uygulanamadığı idarelerin yöneticileri risklerin farkında olmalı ve gerekli önlemleri
almalıdır.”
hükümleri ile birlikte idarelerce değerlendirilmelidir.
https://ms.hmb.gov.tr/uploads/2025/03/Harcama-Yetkilileri-Hakkinda-Genel-Teblig-Sorular-ve-Cevaplari-f7fa76dbc1303873.pdf

Bu yazıyı Paylaşın

0 yorum:

Mevzuat.Net

Ek ders ücreti hesaplama

Tüketici Kredi Hesaplama

 

Not defteri

ingilizceden çeviri

Aylık görüntüleme

Mali Hizmet Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon forFree Blogger Template